
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,876,106 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,235,196 |
آمادهسازی و امکانسنجی مداخلۀ والدگری مبتنی بر تأمل برای مادران کودکان مبتلا به آسم | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 3، مهر 1404، صفحه 35-51 اصل مقاله (749.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.368603.644814 | ||
نویسندگان | ||
هادی دادگر1؛ علیرضا مرادی* 2؛ محمد رضا فضل الهی3؛ مهدی اکبری1؛ مهتاب ملاحسینی4 | ||
1گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
3مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. | ||
4گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، انطباقیابی، بررسی روایی محتوا و امکانسنجی اجرای یک مداخلۀ روانی-آموزشی برای مادران کودکان مبتلا به آسم بود. از آنجا که این پژوهش تلاشی در جهت توسعۀ کاربرد مداخلات مبتنی بر ذهنیسازی بود، در مجموعۀ پژوهشهای کاربردی طبقهبندی میشود. در مرحلۀ انطباقیابی، دادهها با استفاده از روش مروری جمعآوری شد. سپس روایی محتوای مداخله در قالب دادههای کمی حاصل از ارزیابی پنل متخصصان مورد سنجش قرار گرفت. در اجرای مقدماتی این مطالعه نیز که در قالب طرحی تکآزمودنی اجرا شد، گروه نمونه در جلسات مداخلۀ روانی-آموزشی شرکت کردند و پیشرفت در اهداف آموزشی بهصورت کمی سنجیده شد. در گام اول، محتوای مداخله با استفاده از ابزار سنجش شاخص روایی محتوا (CVI) مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از ابزار سنجش پیامد مبتنی بر هدف (GBO) امکان عملی اجرای مداخله سنجیده شد. جامعۀ آماری شامل مادران کودکان مبتلا به آسم بود و نمونۀ پژوهش (شامل سه نفر از مادران) نیز در سال 1401 از میان مراجعهکنندگان به مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی (مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران) به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. براساس نتایج، مداخلۀ روانی-آموزشی مبتنی بر ذهنیسازی از روایی محتوای مناسبی برخوردار است. نتایج اجرای مقدماتی نیز فرضیۀ امکانسنجی اجرای این مداخله را تأیید کرد و نشان داد مداخلۀ مورد استفاده، مداخلهای مناسب در محیط روانشناسی سلامت است. اجرای این مداخله در سطحی وسیعتر و در قالب طرحهای آزمایشی و استفاده از شاخصهای سلامت بهعنوان متغیر وابسته، پیشنهاد پژوهشگران برای پژوهشهای آینده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روانشناسی سلامت کودک؛ ذهنیسازی؛ مداخلۀ روانی-آموزشی | ||
مراجع | ||
دهقانی آرانی، ف. (1392). طراحی و آزمون اثربخشی یک مدل مداخلۀ دلبستگی محور بر بهبود شاخصهای سلامت کودکان تحت مراقبتهای پزشکی و مادران آنها. رسالۀ دکتری دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. https://noordoc.ir/thesis/55250
اگدن، جی. (1395). روانشناسی سلامت. محسن کچویی، تهران: نشر ارجمند.
حیدرنیا، م.، انتظاری، ع.، معین، م.، محرابی، ی.، و پورپاک، ز. (1386). شیوع علائم آسم در ایران بر اساس فراتحلیل مطالعات کشوری. پژوهش در پزشکی، 31(3)، 225-217. http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-411-fa.html
فضلالهی ح.، نجمی، م.، معین، م.، کوشا، ا.، انصارین، خ.، نعمتی، ع.، موحدی، م.، مسجدی، م.، حیدرنژاد، ح.، پورانارکی، م.، فریدحسینی، ر.، و خانبابایی.، ق. (1394). راهنمای ملی آسم: دستورالعمل پیشگیری، تشخیص و درمان. تهران: مهر طوبی. لینک دسترسی
نادعلی، ح. (1394). طراحی و آزمون اثربخشی یک مدل مداخلۀ دلبستگی محور مادر-کودک بر افزایش ایمنی دلبستگی در کودکان: کاربست پتانسیلهای وابسته به رویداد. رساله دکتری، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران، تهران، ایران. https://ut.ac.ir/fa/thesis/37346/
References Asen, E.; & Midgley, N. (2019). working with families. In A. Bateman & P. Fonagy (eds.) Handbook of mentalizing in mental health practice. (pp. 136-149). American Psychiatric Association Publishing: Washington, D.C., USA. Google Scholar Banwell, E., Salhi, L., Hanley, T., & Facey‐Campbell, N. (2023). The use of goal‐based outcome measures in digital therapy with adults: What goals are set, and are they achieved? Counselling and Psychotherapy Research, 23(3), 770-780. https://doi.org/10.1002/capr.12584 Barakat, L. P., Kunin-Batson, A., & Kazak, A. E. (2003). Child health psychology. In A. M. Nezu, C. M. Nezu, & P. A. Geller (Eds.), Handbook of psychology: Health psychology, (Vol. 9, pp. 439–464). John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/0471264385.wei0919 Bateman, A. W, & Fonagy, P. (2019). Borderline personality disorder. In A. W. Bateman, & P. Fonagy, (Eds.), Handbook of mentalizing in mental health practice, (pp. 273-288). American Psychiatric Association Publishing: Washington DC, USA. https://www.appi.org/Handbook_of_Mentalizing_in_Mental_Health_Practice_Second_Edition Bateman, A. W., & Fonagy, P. (2012). Handbook of mentalizing in mental health practice. American Psychiatric Publishing, Inc. https://psycnet.apa.org/record/2011-19854-000 Bleiberg, E., & Safier, E. (2019). Couples therapy. In A. Bateman & P. Fonagy (eds.) Handbook of mentalizing in mental health practice. (pp. 151-168). American Psychiatric Association Publishing: Washington, D.C., USA. Google Scholar Burgess, S. W., Sly, P. D., Morawska, A., & Devadason, S. G. (2008). Assessing adherence and factors associated with adherence in young children with asthma. Respirology, 13(4), 559-563. https://doi.org/10.1111/j.1440-1843.2008.01292.x Costa-Cordella, S., Luyten, P., Cohen, D., Mena, F., & Fonagy, P. (2021). Mentalizing in mothers and children with type 1 diabetes. Development and Psychopathology, 33(1), 216–225. https://doi.org/10.1017/S0954579419001706 Dehghani Arani, F. (2013). Development and assessment of the effectiveness of an attachment-based intervention model on health indices of inpatient children and their mothers, Faculty of Psychology and Educational Sciences, PhD dissertation in Psychology, University of Tehran (In Persian) Ensink, K., Bégin, M., Normandin, L., & Fonagy, P. (2017). Parental reflective functioning as a moderator of child internalizing difficulties in the context of child sexual abuse. Psychiatry Research, 257, 361-366. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.07.051 Escoffery, C., Lebow-Skelley, E., Haardoerfer, R., Boing, E., Udelson, H., Wood, R., Hartman, M., Fernandez, M., & Mullen, P. (2018). A systematic review of adaptations of evidence-based public health interventions globally. Implementation Science, 13, 125. https://doi.org/10.1186/s13012-018-0815-9 Escoffery, C., Lebow-Skelley, E., Udelson, H., Böing, E. A., Wood, R., Fernandez, M. E., & Mullen, P. D. (2019). A scoping study of frameworks for adapting public health evidence-based interventions. Translational Behavioral Medicine, 9(1), 1-10. https://doi.org/10.1093/tbm/ibx067 Fazlollahi, H., Najmi, M., Moin, M., Kosha, A., Ansareen, K., Nemati, A., Mohadi, M., …& Khanbabaei, Q. (2014). National asthma guidelines: Guidelines for prevention, diagnosis, and treatment. Tehran: Mehr Toubi. Link (In Persain) Fonagy, P., & Bateman, A. W. (2005). Attachment theory and mentalization-oriented model of borderline personality disorder. In J. M. Oldham, A. E. Skodol, & D. S. Bender (Eds.), The American Psychiatric Publishing textbook of personality disorders (pp. 187–207). American Psychiatric Publishing, Inc. https://psycnet.apa.org/record/2005-05013-012 Fonagy, P., Cottrell, D., Phillips, J., Bevington, D., Glaser, D., & Allison, E. (2014). What works for whom? A critical review of treatments for children and adolescents (2nd ed.). The Guilford Press. Google Scholar Fonagy, P., & Luyten, P. (2018). Attachment, mentalizing, and the self. In W. J. Livesley & R. Larstone (Eds.), Handbook of personality disorders: Theory, research, and treatment (2nd ed., pp. 123–140). The Guilford Press. https://psycnet.apa.org/record/2018-00745-007 Fonagy, P. (2018). Attachment theory and psychoanalysis. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429472060 Gottdiener, W. H., & Suh, J. J. (2015). Substance use disorders. In P. Luyten, L. C. Mayes, P. Fonagy, M. Target, & S. J. Blatt (Eds.), Handbook of psychodynamic approaches to psychopathology (pp. 216–233). The Guilford Press. https://psycnet.apa.org/record/2022-86108-009 Håkansson, U., Söderström, K., Watten, R., Skårderud, F., & Øie, M. G. (2018). Parental reflective functioning and executive functioning in mothers with substance use disorder. Attachment & Human Development, 20(2), 181-207. https://doi.org/10.1080/14616734.2017.1398764 Heidarnia, M. A, Entezari, A., Moein, M., Mehrabi, Y., & Pourpak, Z. (2007). Prevalence of asthma symptom in Iran: A meta-analysis. Research in Medicine, 31(3), 217-225. http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-411-en.html (In Persian) Jacob, J., Costa da Silva, L., Sefi, A., & Edbrooke-Childs, J. (2021). Online counselling and goal achievement: Exploring meaningful change and the types of goals progressed by young people. Counselling and Psychotherapy Research, 21(3), 502-513. https://doi.org/10.1002/capr.12363 Juffer, F. E., Bakermans-Kranenburg, M. J., & Van Ijzendoorn, M. H. (2008). Promoting positive parenting: An attachment-based intervention. Taylor & Francis Group/Lawrence Erlbaum Associates. Google Scholar Kassam-Adams, N., Marsac, M. L., Kohser, K. L., Kenardy, J. A., March, S., & Winston, F. K. (2015). A new method for assessing content validity in model-based creation and iteration of eHealth interventions. Journal of Medical Internet Research, 17(4), e95. https://doi.org/10.2196/jmir.3811 Law, D., & Jacob, J. (2015). Goals and goals based outcomes (GBOs): Some useful information (Third Edition). London: CAMHS Press. https://www.corc.uk.net/media/1219/goalsandgbos-thirdedition.pdf Law, D. (2019). The Goal-Based Outcome (GBO) Tool Guidance Notes. Retrieve from: ResearchGate Law, E., Fisher, E., Eccleston, C., & Palermo, T. M. (2019). Psychological interventions for parents of children and adolescents with chronic illness. Cochrane Database of Systematic Reviews, 3(3), CD009660. https://doi.org/10.1002/14651858.CD009660.pub4 Luyten, P., Fonagy, P., Lemma, A., & Target, M. (2019). Depression. In A. W. Bateman & P. Fonagy (Eds.), Handbook of mentalizing in mental health practice (pp. 387–402). American Psychiatric Association. Malberg, N. T. (2013). Mentalization based group interventions with chronically ill adolescents: An example of assimilative psychodynamic integration? Journal of Psychotherapy Integration, 23(1), 5-13. https://doi.org/10.1037/a0030268 Malberg, N. T. (2012). Thinking and feeling in the context of chronic illness: A mentalization-based group intervention with adolescents. In N. Midgley, & I. Vrouva, (Eds.), Minding the child: Mentalization-based interventions with children, young people and their families (pp. 147–162). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203123003 Malda Castillo, J., Browne, C., & Perez-Algorta, G. (2020). Examining the association between mentalizing and parental mental health in a sample of caregivers of children with asthma. Couple and Family Psychology: Research and Practice, 9(1), 33–44. http://dx.doi.org/10.1037/cfp0000132 Marks, D. F., Murray, M., Evans, B., Willig, C., Sykes, C. M., & Woodall, C. (2018). Health psychology: Theory, research and practice (6nd Edition). London: SAGE Publications Ltd McQuaid, E. L., Kopel, S. J., & Nassau, J. H. (2001). Behavioral adjustment in children with asthma: A meta-analysis. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 22(6), 430-439. https://doi.org/10.1097/00004703-200112000-00011 McQuaid, E. L., & Walders, N. (2003). Pediatric asthma. In M. C. Roberts (Ed.), Handbook of pediatric psychology (3rd ed., pp. 269–285). New York: Guildford Press Midgley, N., Cirasola, A., Austerberry, C., Ranzato, E., West, G., Martin, P., Redfern, S., Cotmore, R., & Park, T. (2019a). Supporting foster carers to meet the needs of looked after children: A feasibility and pilot evaluation of the Reflective Fostering Programme. Developmental Child Welfare, 1(1), 41-60. https://doi.org/10.1177/2516103218817550 Midgley, N., Ensink, K., Lindqvist, K., Malberg, N., & Muller, N. (2017). Mentalization-based treatment for children: A time-limited approach. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000028-000 Midgley, N., Muller, N., Malberg, N., Lindqvist, K., & Ensink, K. (2019b). Children. In A. Bateman & p. Fonagy (eds.) Handbook of mentalizing in mental health practice (pp. 247-264). Washington, DC., USA: American Psychiatric Association Publishing. https://www.appi.org/Handbook_of_Mentalizing_in_Mental_Health_Practice_Second_Edition Midgley, N., Sprecher, E. A., Cirasola, A., Redfern, S., Pursch, B., Smith, C., Douglas, S., & Martin, P. (2021). The reflective fostering programme: Evaluating the intervention co-delivered by social work professionals and foster carers. Journal of Children's Services, 16(2), 159–174. https://doi.org/10.1108/JCS-11-2020-0074 Morawska, A., Calam, R., & Fraser, J. (2015). Parenting interventions for childhood chronic illness: A review and recommendations for intervention design and delivery. Journal of Child Health Care, 19(1), 5-17. https://doi.org/10.1177/1367493513496664 Murray, M. (2014). Critical health psychology (2nd ed.). UK: Palgrave MacMillan. Google Scholar Nadali, H. (2014). Development and assessment of the effectiveness of an attachment-based mother-child intervention model in increasing attachment security in children: An event-related potentials (Erp) study. PhD dissertation, Faculty of Psychology and Education. University of Tehran (In Persian). Ogden, J. (2012). Health psychology, (5th ed). translated by Kachoue, M. (2016). Tehran: Arjmand Press (In Persian). Ordway, M. R., Sadler, L. S., Dixon, J., Close, N., Mayes, L., & Slade, A. (2014). Lasting effects of an interdisciplinary home visiting program on child behavior: Preliminary follow-up results of a randomized trial. Journal of Pediatric Nursing, 29(1), 3-13. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2013.04.006 Ordway, M. R., Webb, D., Sadler, L. S., & Slade, A. (2015). Parental reflective functioning: An approach to enhancing parent-child relationships in pediatric primary care. Journal of Pediatric Health Care, 29(4), 325-334. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2014.12.002 Ordway, M. R., Sadler, L. S., Holland, M. L., Slade, A., Close, N., & Mayes, L. C. (2018). A home visiting parenting program and child obesity: A randomized trial. Pediatrics, 141(2), e20171076. https://doi.org/10.1542/peds.2017-1076 Pajulo, M., Pyykkönen, N., Kalland, M., Sinkkonen, J., Helenius, H., Punamäki, R. L., & Suchman, N. (2012). Substance‐abusing mothers in residential treatment with their babies: Importance of pre‐and postnatal maternal reflective functioning. Infant Mental Health Journal, 33(1), 70-81. https://doi.org/10.1002/imhj.20342 Polit, D. F., Beck, C. T., & Owen, S. V. (2007). Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Research in Nursing & Health, 30(4), 459-467. https://doi.org/10.1002/nur.20199 Redfern, S. (2019). Parenting and foster care. In A. Bateman, & P. Fonagy (Eds.). Handbook of mentalizing in mental health practice (Second edition, pp. 265-279). Washington DC: American Psychiatric Association. https://doi.org/10.1176/appi.books.9781615379019.lg16 Redfern, S., Cooper, A., & Cooper, A. (2015). Reflective Parenting: A Guide to Understanding What's Going on in Your Child's Mind (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315764108 Redfern, S., Wood, S., Lassri, D., Cirasola, A., West, G., Austerberry, C., Luyten, P., Fonagy, P., & Midgley, N. (2018). The reflective fostering programme: Background and development of a new approach. Adoption & Fostering, 42(3), 234-248. https://doi.org/10.1177/0308575918790434 Robinson, P., Skårderud, F., & Sommerfeldt, B. (2018). Hunger: Mentalization-based treatments for eating disorders. Springer. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-95121-8 Sadler, L. S., Slade, A., Close, N., Webb, D. L., Simpson, T., Fennie, K., & Mayes, L. C. (2013). Minding the baby: Enhancing reflectiveness to improve early health and relationship outcomes in an interdisciplinary home‐visiting program. Infant Mental Health Journal, 34(5), 391-405. https://doi.org/10.1002/imhj.21406 World Health Organization (2018). International classification of diseases for mortality and morbidity statistics (11th Revision). https://icd.who.int/browse/2025-01/mms/en Wright, R. J., Cohen, R. T., & Cohen, S. (2005). The impact of stress on the development and expression of atopy. Current Opinion in Allergy and Clinical Immunology, 5(1), 23-29. https://doi.org/10.1097/00130832-200502000-00006 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 168 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |