| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,877 |
| تعداد مقالات | 74,134 |
| تعداد مشاهده مقاله | 137,824,348 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,813 |
مقایسه دیدگاه مورخان و متکلم – مورخان درباره قاعده «صحابی بودن» در تاریخنگاری، مطالعه موردی: محمد صلابی، منیر غضبان، طه حسین و ابوالاعلی مودودی | ||
| پژوهشهای علوم تاریخی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 تیر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhss.2025.391802.473790 | ||
| نویسندگان | ||
| حمید احمدیان؛ اصغر منتظر القایم* ؛ محمد علی چلونگر | ||
| گروه تاریخ و ایرانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| میزان و چگونگی بهرهگیری مورخان از قواعد کلامی یکی از مسائل چالشبرانگیز تاریخنگاری است. مورخان رویکرد کلامی میکوشند اسناد و گزارشهای تاریخی را انکار یا توجیه کنند، درحالیکه گروه دیگر تنها به گزارشهای تاریخی تندر میدهند و به هنگام تعارض تاریخ و کلام، تاریخ را در اولویت قرار میدهند. یکی از قواعد کلامی که مورخان معاصر اهل سنت - که معمولا سلفی هستند – به خاطر آن گزارشهای تاریخی را انکار یا توجیه کردهاند قاعده «صحابی بودن» است. در این جستار مورخانی که تقریبا فارغ از علم کلام و اعتقادات دست به مطالعه تاریخ زدهاند مورخ، و مورخانی که رویکرد کلامی به تاریخ دارند متکلم- مورخ نامیده شدهاند. طه حسین و ابوالاعلی مودودی گروه نخست و علی محمد صلابی و منیر غضبان گروه دوم را نمایندگی میکنند. علت انتخاب این مورخان تأثیر دیدگاه آنان بر پژوهشگران و جامعه معاصر است. سؤال اصلی پژوهش این است که مورخان و متکلم ـ مورخان تا چه اندازه از قاعده «صحابی بودن» بهره جستهاند و بهرهگیری از این قاعده چه پیامدهایی در پی دارد؟ روش این پژوهش توصیفی – تحلیلی و مقایسه ایست. از نتایجی که به دست آمد: مورخان در تاریخنگاری خود از این قاعده بهرهای نبردهاند ولی متکلم ـ مورخان بجای تکیه بر شواهد تاریخی از این قاعده کلامی به عنوان حجت و دلیل قطعی و نه بعنوان شاهد و قرینه بهره بردهاند لذا نتوانستهاند تاریخی عینی، علمی و واقعگرایانه ارائه دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| محمد صلابی؛ منیر غضبان؛ طه حسین؛ ابوالأعلی مودودی؛ قاعده صحابی بودن | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 |
||