| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,877 |
| تعداد مقالات | 74,134 |
| تعداد مشاهده مقاله | 137,824,356 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,823 |
نقش مولفه های شناختی شهود، استدلال نوآورانه و خبرگی در فرایند تفکر طراحی | ||
| نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 تیر 1404 اصل مقاله (2.42 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2025.322449.667385 | ||
| نویسندگان | ||
| کاوه تبیانی1؛ وحید چوپانکاره* 2؛ ابراهیم باقری طالقانی3 | ||
| 1گروه طراحی صنعتی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشکده طراحی صنعتی دانشگاه تهران | ||
| 3گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| آنچه فعالیت طراحان را در زمینه های مختلف طراحی به هم مربوط میسازد، شیوه به خصوص آنها در حل مسائل است. این شیوه، بیش از آن که مبتنی و تاثیرپذیر از مهارتهای تحلیلی و فرایندهای نظامیافته منطقی باشد، بر پایه تواناییهای ترکیبی ذهن چون تفکّر واگرا، خلاقیت و شهود استوار است. در شرایط مبهم و عدم قطعیت، که ویژگی اصلی مسائل پیچیده پیش روی انسان معاصر است، حل مسئله به شیوه طراحان، اثربخشتر از شیوههای تحلیلی و منطقی است. لذا، حوزه طراحی باید بر پرورش مهارتها و توانمندیهایی متمرکز شود، که استفاده از آنها به تولید راه حلهای بدیع و متناسب با مسائل مذکور میانجامد. هدف این پژوهش، معرفی و تحلیل کاربرد مولفههای شناختی شهود، استدلال نوآورانه و خبرگی در فرایند طراحی و تاکید بر آموزش آنها در حوزه حل مسئله به شیوه طراحانه است. این پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی و بنابر شیوه انجام، در دسته پژوهشهای توصیفی-تحلیلی قرار میگیرد. اطلاعات به روش کتابخانهای جمعآوری شده و در بخشهای موضوعی بهصورت جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دستاورد این مطالعه، معرفی و تحلیل توانایی های شناختی است که نقش اساسی در مراحل مختلف فرایند طراحی دارند و باید به صورت جدی و دقیق در برنامه های آموزشی این حوزه ادغام شوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تفکر طراحی؛ شهود؛ استدلال نوآورانه؛ مهارت های شناختی؛ حل مسئله طراحانه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |
||