
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,881,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,242,590 |
تحلیل نمایشنامهی توازن ظریف اثر ادوارد اَلبی با تکیه بر نظریهی قیاس تئاتری اِروینگ گافمن | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
دوره 16، شماره 2، تیر 1404، صفحه 7-23 اصل مقاله (1.64 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2025.375028.666307 | ||
نویسنده | ||
مینا جهانگیری* | ||
گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر | ||
چکیده | ||
تحلیل کنش و واکنش افرادیا تحلیل درسطح خُرد، ازجمله رویکردهای نوین درمطالعات علوم اجتماعی است. البته این تعاملات همواره مؤلفه-های آشکار و قابل مشاهده نیستند،بلکه ازجنبههای پنهانی نیزبرخوردارند که هرچندممکن است در تعاملات ظاهری افراد نمایان نشوند، اما در تحلیل رفتاری آنها حائز اهمیت است. ادوارد اَلبی، نمایشنامهنویس آمریکایی نویسنده-ای است که با رویکرد ویژهاش در استفاده از زبانی موجز، نمایشنامههایی خلق کرده که به بازنمایی روابط اجتماعی افراد میپردازند. این بازنمایی نه تنها درکلام، بلکه در حرکات و همچنین سکوت شخصیتها جاسازی شده ویادآورجنبههای پنهان رفتار است که در نظریهی قیاس تئاتری اِروینگ گافمن مورد توجه قرار میگیرد. هدف از این پژوهش نیز بکارگیری نظریهی قیاس تئاتری گافمن در حوزهی ادبیات نمایشی است که بر ساختارهای مکالمه محور، کنش و کشمکش استوار است. از این رو، پژوهش پیش رو به تحلیل و بررسی تعاملات میان شخصیتهادر نمایشنامهی توازن ظریف که به صورت تصادفی از میان آثار ترجمه شدهی ادوارد اَلبی انتخاب شده بر اساس نظریهی قیاس تئاتریگافمن میپردازد. روش بکار رفته در این تحقیق، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد جهتدار است. یافته-های تحقیق حاکی از آن است که تعاملات شخصیتهای نمایش توازن ظریف را میتوان برحسب نظریهی قیاس تئاتری اروینگ گافمن و با تأکید بر گزارههایی مانندمدیریت تأثیرگذاری، نمایش خود، رفتار جلو و پشت صحنه و ارزیابی عملکرد تبیین نمود. واژگان کلیدی: قیاس تئاتری، اِروینگ گافمن، ادوارد اَلبی،نمایشنامه، توازن ظریف | ||
کلیدواژهها | ||
قیاس تئاتری؛ اِروینگ گافمن؛ ادوارد اَلبی؛ نمایشنامه؛ توازن ظریف | ||
مراجع | ||
تنهایی، حسین ابوالحسن و خرمی (1389). بررسی رابطهی جامعهشناختی باورهای دینی و سبک زندگی بر اساس نظریه و روش گافمن، مطالعهی موردی کرمانشاه. فصلنامهی پژوهش اجتماعی، بهار 1389، سال سوم، شماره (6)، 41-19.
تنهایی، حسین ابوالحسن (1371). درآمدی بر مکاتب و نظریههای جامعهشناسی. گناباد: انتشارات مرندیز.
جهانگیری، مینا و احمدیان، ناهید (1393). بررسی نظریۀ تحلیل نمایشی اروینگ گافمن و روششناسی قومی هارولد گارفینکل در نمایشنامهی اولئانا اثر دیوید ممت. فصلنامۀ علمی-پژوهشی تئاتر. 1(59). 123-141.
ریتزر، جورج (1374). نظریههای جامعهشناسی. ترجمۀ محمدصادق مهدوی و همکاران. تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
شاهمیری، آزاده (1386). دربارۀ اروینگ گافمن: نمایش خود در زندگی روزمره. روزنامه اعتماد. شمارۀ 145914. مرداد 1386. صفحه 11.
شیرمرز، رضا (1394). توازن ظریف. چاپ دوم. تهران: نشر قطره.
صدری افشار، غلامحسین و حکیمی، نیلوفر (1382). واژهنامه فنی. چاپ ششم. تهران: نیلوفر.
فاضلی، محمد (1383). گفتمان و تحلیل انتقادی. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، 4(14)، 80-107.
فیض الله نژاد، داریوش (1387). رویاهای اخلاقی: سنت نمایشنامۀ اخلاقی در سه اثر از ادوارد آلبی. (پایاننامه کارشناسی ارشد). شیراز: دانشگاه شیراز.
گافمن، اروینگ (1386). داغ ننگ: چاره اندیشی برای هویت ضایع شده. ترجمهی مسعود کیان پور. چاپ اول. تهران: نشر مرکز.
گافمن، اروینگ (1391). نمود خود در زندگی روزمره. ترجمۀ مسعود کیان پور. چاپ اول. تهران: نشر مرکز.
هوروش، مونا (1391). بازنمایی زنان در نمایشنامههای ادوارد آلبی. (رساله دکتری). شیراز: دانشگاه شیراز.
Albee. E. (2015). A Delicate Balance (2nd ed.). Translated by Shirmarz. R. (Persian Translator). Tehran. Ghoghnos Publications. [In Persian]
Berger, P., & Luckman, T. (1966). The social construction of reality. New York Doubleday.
Coleman, M.; Ganong, L., & Warzinik, K. (2007). Family life in 20th century America. Westport, CT. Greenwood Press.
Coser, L. A. (1956). The functions of social conflict. Glencoe. IL. Free Press.
Fazeli, M. (2004). Discourse and critical analysis, humanistic and sociological research. Human Sciences Quarterly, 4(14), 80-107. https://doi.org/10.1234/hsq.2004.014
Feyzollahnejad, D. (2008). Moral masks: The tradition of moral drama in three works by Edward Albee (Master's thesis). Shiraz: Shiraz University. [In Persian]
Garfinkel, H. (1967). Studies in ethnomethodology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. Garden City, NY: Doubleday Anchor.
Goffman, E. (2007). Stigma: Notes on the management of spoiled identity (M. Kianpour, Trans.). Tehran: Markaz Publications. [In Persian]
Horush, M. (2012). The representation of women in Edward Albee's plays )Doctoral dissertation(. Shiraz: Shiraz University. [In Persian]
Jahangiri, M., & Ahmadian, N. (2014). Study of Erving Goffman's dramaturgical theory and Harold Garfinkel's ethnomethodology in David Mamet's play "Oleanna". Theater Research Quarterly,1 )59(, 123-141. [Persian]
Kenen, R. (1982). Soapsuds, space, and sociability: A participant observation of the laundromat. Urban Life, 11(2), 163-183. https://doi.org/10.1177/089124168201100204
King, K. N. (2002). The art of impression management: Self-presentation in local-level campaign literature. Social Science Journal, 39(1), 31-41. https://doi.org/10.1016/S0362-3319(02)00150-3
Ritzer, G. (1995). Sociological theories (M. S. Mahdavi et al., Trans.). Tehran: Shahid Beheshti University Press. [In Persian]
Sadri Afsar, G., & Hakimi, N. (2003). Technical dictionary (6th ed.). Tehran: Niloofar Publication. [In Persian]
Shahmiri, A. (2007). About Erving Goffman: Self-presentation in everyday life Etemad Newspaper, August, 145914, 11. [In Persian]
Stolley, K. (2005). The basics of sociology. Westport. Greenwood Press.
Tanhai, H. A. (1992). An introduction to sociological schools and theories. Marandiz Publications. Gonabad: Marandiz Publication. [In Persian]
Tanhai, H. A., & Khorrami, M. (2010). Sociological study of the relationship between religious beliefs and lifestyle based on Goffman's theory and method: A case study of Kermanshah. Social Research Quarterly, 3(6), 19-41. Spring 2010. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 146 |