
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,877 |
تعداد مقالات | 74,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,824,553 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,954 |
کارآفرینی حکشده و تکامل صنعت نساجی مدرن در شهر شاهدیۀ یزد | ||
توسعه محلی (روستائی-شهری) | ||
مقاله 12، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 32، تیر 1404، صفحه 223-246 اصل مقاله (1.1 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrd.2025.396981.668930 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل مرشدی* 1؛ حجت الله رحیمی2؛ عاطفه نخعی1 | ||
1گروه مردمشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
2گروه جغرافیا، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر به مطالعۀ نقش کارآفرینان در تکامل صنعت نساجی مدرن در منطقۀ شاهدیۀ یزد میپردازد. در این مطالعه تأثیر عوامل جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی در این فرایند و همچنین چگونگی بهرهگیری کارآفرینان از حکشدگی محلی و خانوادگی برای توسعۀ این شبکه تحلیل میشود. روششناسی این تحقیق کیفی و مطالعۀ موردی است و از تکنیکهای متعدد جمعآوری دادهها استفاده شده که مهمترین آنها مصاحبههای نیمهساختاریافته است. یافتهها نشان داد شبکۀ نساجی شاهدیه از سال 1330 تا 1402 دو چرخۀ تکامل را پشت سر گذاشته است. چرخۀ اول شبکه مبتنی بر تولید روفرشی از سال 1330 تا 1368 است. چرخۀ دوم با تولید رومبلی از سال 1368 آغاز شد. توسعۀ صنعت نساجی مدرن در شاهدیه را میتوان نمونۀ بارزی از شکلگیری و رشد یک شبکۀ بازیگر متشکل از بازیگران انسانی (کارآفرینان محلی، جوامع خانوادگی و محلی کارآفرینان، مقامات دولتی محلی، طراحان پارچه، تاجران نخ و پارچه و غیره) و نهادهای غیرانسانی (میراث اجتماعی-اقتصادی و صنعتی منطقه، موقعیت جغرافیایی، تغییرات فناورانه در نساجی، تغییرات اقلیمی و کمبود آب، تغییر ذائقههای اجتماعی و...) دانست. نتیجۀ تحقیق بیانگر آن است که توسعۀ این صنعت، حاصل درهمتنیدگی پیچیدۀ کنشگران انسانی (کارآفرینان، خانوادهها و دولت) و هستارهای غیرانسانی (میراث، جغرافیا، فناوری و اقلیم) است. این رویکرد نشان میدهد چگونه این همزیستی به تابآوری و پویایی اکوسیستم صنعتی منجر شده که میتواند الگویی موفق برای توسعه در مناطق مشابه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرین؛ نظریه کنشگر-شبکه؛ نساجی؛ شاهدیه؛ حک شدگی | ||
مراجع | ||
استانداری یزد (1400). سالنامه آماری، یزد
امین، محمد (1390). پروژه خوشه نساجی یزد، انجمن نساجی یزد
انجمن نساجی یزد (1402). گزارش شرکتهای نساجی منطقه شاهدیة یزد
حلاج، صفیه، و مرشدی، ابوالفضل (۱۴۰۱). تجدد صنعتی یزد در عصر پهلوی، موردکاوی صنعت نساجی مدرن شهر یزد بین سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۴۲. تحقیقات تاریخ اقتصادی ایران، ۱۱(۱): ۵۳-۸۵.
خسروی ترازک، شریف؛ طالبی، ابوتراب و انتظاری، علی (1400). زمینه فرهنگی کنش اقتصادی: مورد مطالعه استان کرمانشاه. فصلنامه توسعه اجتماعی، 15(2): 135-172.
شرکت شهرکهای صنعتی یزد (۱۳۹۰). گزارش پروژه خوشه نساجی یزد، یزد
علینژاد، منوچهر؛ سعیدی، علی اصغر و بیرجندی چارطاقی، فاطمه (1398). واکاوی تبارگرایانة بنگاههای خانوادگی موفق در ایران (با تأکید بر شیرینیفروشی حاج خلیفه در یزد). مطالعات جامعهشناختی، 26 (2): 292-273. https://doi.org/10.22059/jsr.2020.77123
مرکز آمار ایران (۱۳۴۵). فرهنگنامه روستایی، تهران
مرکز آمار ایران (۱۳۹۵). سرشماریهای نفوس و مسکن، تهران
منصوریان راوندی، فاطمه؛ نیکخواه قمصری؛ گنجی، محمد و باستانی، سوسن (1401). برساخت جنسیت در فضای کسب و کار (واکاوی تجارب دانشآموختگان شاغل در شهر تهران). زن و توسعه در سیاست، 20(2): 183-207. https://doi.org/10.22059/jwdp.2022.326861.1008047
نوذری، حمزه (1399). مسأله کنش اقتصادی: امکان بدیل جامعه شناختی در مواجهه با نظریه انتخاب عقلانی. فصلنامه علوم اجتماعی، 27(91): 222-195. https://doi.org/10.22054/qjss.2021.56507.2310
نورینگا، پیتر و آیدین ون استاورن (1403). سرمایه اجتماعی برای توسعه صنعتی، ترجمه ابوالفضل مرشدی و دانیال ستارنژاد، یزد: دانشگاه یزد
Alinajad, M., Saeidi, A. A., & Birjandi Chartaghi, F. (2019). Genealogic analysis of successful family businesses in Iran (with emphasis on Haj Khalifeh Confectionery in Yazd). Sociological Studies, 26(2): 273-292. https://doi.org/10.22059/jsr.2020.77123 (In Persian)
Amin, M. (2011). Yazd Textile Cluster Project. Yazd Textile Association. (In Persian)
Hallaj, S., & Morshedi, A. (2022). Industrial modernity of Yazd in the Pahlavi era, a case study of the modern textile industry of Yazd city between 1931 and 1963. Economic History Research of Iran, 11(1): 53-85. https://doi.org/10.30465/sehs.2022.37196.1735 (In Persian)
Khusravi Tarazak, S., Talebi, A., & Entesari, A. (2021). Cultural context of economic action: A case study of Kermanshah Province. Quarterly Journal of Social Development, 15(2): 135-172. (In Persian)
Mansourian Ravandi, F., Nikkhah Ghamsari, G., Ganji, M., & Bastani, S. (2022). Gender construction in the business environment (An analysis of the experiences of employed graduates in Tehran). Women and Development in Politics, 20(2): 183-207. https://doi.org/10.22059/jwdp.2022.326861.1008047 (In Persian)
Nozari, H. (2020). The problem of economic action: The possibility of a sociological alternative in confronting rational choice theory. Quarterly Journal of Social Sciences, 27(91): 195-222. https://doi.org/10.22054/qjss.2021.56507.2310 (In Persian)
Nooringa, P., & Van Staveren, A. (2024). Social Capital for Industrial Development (A. Morshedi & D. Sattarnejad, Trans.). Yazd: Yazd University. (In Persian)
Statistical Center of Iran. (1966). Rural Dictionary. Tehran. (In Persian)
Statistical Center of Iran. (2016). Population and Housing Censuses. Tehran. (In Persian)
Yazd Industrial Parks Company. (2011). Yazd Textile Cluster Project Report. Yazd. (In Persian)
Yazd Province Governor's Office. (2021). Statistical Yearbook. Yazd. (In Persian)
Yazd Textile Association. (2023). Report on Textile Companies in Shahidiyeh Area, Yazd. (In Persian)
Aldrich, H. E., & Cliff, J. E. (2003). The pervasive effects of family on entrepreneurship: toward a family embeddedness perspective. Journal of Business Venturing, 18, 573-596. https://doi.org/10.12691/jbe-2-4-1
Audretsch, D. (2012). Entrepreneurship Research. Management Decision, 50, 755-764. https://doi.org/10.1108/00251741211227384
Aoyama, Y. (2009). Entrepreneurship and Regional Culture: The Case of Hamamatsu and Kyoto, Japan, Regional Studies, 43(5), 495–512. https://doi.org/10.1080/00343400902777042
Baù, M., Chirico, F., Pittino, D., Backman, M., & Klaesson, J. (2019). Roots to grow: Family firms and local embeddedness in rural and urban contexts. Entrepreneurship: Theory and Practice, 43(2), 360-385. https://doi.org/10.1177/1042258718796089
Binnui, A., Cowling, M., & Beszczynska, O. (2015). A conceptual framework for measuring entrepreneurship and innovation of young hi-technology firms. Journal on Business Review (GBR), 4(3). https://doi.org/10.5176/2251-2039_IE15.13.
Burt, R. S. (1992). Structural Holes: The Social Structure of Competition’ Cambridge, MA: Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674029095.
Callon, M. (1984). Some Elements of a Sociology of Translation: Domestication of the Scallops and the Fishermen of St Brieuc Bay. The Sociological Review, 32(1), 196-233. https://doi.org/ 10.1111/j.1467-954X.1984.tb00113.x
Dibrell, C., Craig, J. B., Moores, K., Johnson, A. J., & Davis, P. S. (2009). Factors critical in overcoming the liability of newness: Highlighting the role of family. Journal of Private Equity. 12(2), 38-48. https://doi.org/10.3905/JPE.2009.12.2.038
Dubini, P. (1989). The influence of motivations and environment on business start-ups: Some hints for public policies. Journal of Business Venturing, 4, 11-26. https://doi.org/10. 1016/0883-9026(89)90031-1
Gherardi, S., & Nicolini, D. (2007). Actor-networks: Ecology and entrepreneurs, Actor-network theory and organizing, 1, 285-306. Available at: https://warwick.ac.uk/fac/soc/wbs/research/ikon/people/davidenicolini/gherardinicoli ni_actor_network_and_enterpreneus.pdf.
Habbershon, T. G. (2006). Commentary: A Framework for Managing the Familiness and Agency Advantages in Family Firms. Entrepreneurship Theory and Practice, 879-886, https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2006.00158.x
Han, I., & Cheng-Min, C. (2015). The antecedents and consequences of local embeddedness: A framework based on the rice industry in Taiwan. Asian Business and Management, 14(3), 1-32. https://doi.org/10.1057/abm.2015.4
Howard, E., Aldrich., Jennifer, E., Cliff. (2003). The pervasive effects of family on entrepreneurship: toward a family embeddedness perspective. Journal of Business Venturing, 18(5), 573-596, https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00011-9
Kalantaridis, C., & Bika, Z. (2006). Local Embeddedness and Rural Entrepreneurship: Case-Study Evidence from Cumbria, England. Environment and Planning A: Economy and Space. 38(8), 1561-1579. https://doi.org/10.1068/a3834
Knorringa, P., & Staveren, I. V. (2006). Social capital for industrial development: operationalizing the concept, Vienna: UNIDO. Available at: https://repub. eur.nl/pub/21665/_social_capital.pdf.
Latour, B., & Woolgar, S. (1979). Laboratory life: the construction of scientific facts, Los Angeles: Sage Publications.
Latour, B. (1987). Science in action: How to follow scientists and engineers through society. Cambridge, Massachusetts: Harvard university press.
Latour, B. (1988) The pasteurization of France. Translated by Alan Sheridan and John Law, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Lauer, S. R. (2005). Entrepreneurial Processes in an Emergent Resource Industry: Community Embeddedness in Maine's Sea Urchin Industry. Rural Sociology, 70(2), 145–166. https://doi.org/10.1526/0036011054776406
Law, J. (1992). Notes on the theory of the actor network: ordering, strategy and heterogeneity, Lancaster: Lancaster University Press.
Le Breton-Miller, I., & Miller, D. (2009). Agency vs. Stewardship in Public Family Firms: A Social Embeddedness Reconciliation. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(6), 1169-1191. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2009.00339.x
Martínez-Sanchis, P., Aragón-Amonarriz, C. & Iturrioz-Landart, C. (2020). How does the territory impact on entrepreneurial family embeddedness?. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 16(2), 196– 217. https://doi.org/10.1108/JEC-09-2019-0087
Mason, C., & Brown, R. (2014). Entrepreneurial Ecosystems and Growth Oriented Entrepreneurship. Oecd, 30(1), 1–38
Miller, D., & Le Breton-Miller, I. (2005). Management Insights from Great and Struggling Family Businesses. Long Range Planning: International Journal of Strategic Management, 38(6) 517–530, https://doi.org/10.1016/j.lrp.2005.09.001.
Ozdemir, S. Z., Moran, P., Zhong, X., & Bliemel, M. J. (2016). Reaching and Acquiring Valuable Resources: The Entrepreneur’s Use of Brokerage, Cohesion, and Embeddedness. Entrepreneurship Theory and Practice, 4, 49-79. https://doi.org/10.1111/etap.12103
Pallares-Barbera, M., Tulla, A. F., & Vera, A. (2004). Spatial loyalty and territorial embeddedness in the multi-sector clustering of the Bergueda region in Catalonia (Spain). Geoforum, 35(5), 635-649. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2004.03.004, https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2004.03.004
Ramirez-Pasillas, M., Saari, U., & Lundberg, H. (2023). Business Groups owned by Family and Sustainability Embeddedness: Understanding the Family Sustainability Spectrum. In M. Rautiainen, M. J. Parada, T. Pihkala, N. Akhter, A. D. Cruz, and K. Mukherjee (Eds.). The Palgrave Handbook of Managing Family Business Groups, 429-457, Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-13206-3_17
Rogoff, E. G., & Heck, R. K. (2003). Evolving research in entrepreneurship and family business: recognizing family as the oxygen that feeds the fire of entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 18, 559-566. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00009-0
Roscoe, P., Discua Cruz, A., & Howorth, C. (2013). How does an old firm learn new tricks? A material account of entrepreneurial opportunity. Business History, 55(5), 53–72. https://doi.org/10.1080/00076791.2012.687540
Rowley, T., Behrens, D., & Krackhardt, D. (2000). Redundant Governance Structures: An Analysis of Structural and Relational Embeddedness in the Steel and Semiconductor Industries. Strategic Management Journal, 21, 369-386. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(200003)21:3<369::AID-SMJ93>3.0.CO;2-M Saxenian, AnnaLee, Regional Advantage: Culture and Competition in Silicon Valley and Route 128 (1994). University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1496715
Spigel, B. (2017). The Relational Organization of Entrepreneurial Ecosystems. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(1), 49-72 .https://doi.org/ 10.1111/etap.12167
Stephan, U., & Uhlaner, L.M. (2010). Performance-based vs socially supportive culture: A cross-national study of descriptive norms and entrepreneurship. Journal of International Business Studies, 41, 1347-11364. https://doi.org/10.1057/jibs.2010.14
Steyaert, C. (2007). Entrepreneuring’ as a conceptual attractor? A review of process theories in 20 years of entrepreneurship studies. Entrepreneurship and Regional Development, 19(6), 453–477
Stuetzer, M., Obschonka, M., Brixy, U., Sternberg, R., & Cantner, U. (2014). Regional characteristics, opportunity perception and entrepreneurial activities. Small Business Economics. Small Bus Econ, 42(2), 221–244.
Thai, Q. H., Mai, K. N. (2023). Entrepreneurial traits: a systematic literature review. Manag Rev Q. https://doi.org/10.1007/s11301-023-00370-4
Uzzi, B. (1997) Social Structure and Competition in Interfirm Networks: The Paradox of Embeddedness. Administrative Science Quarterly, 42(1), 35–67. https://doi.org/10.2307/2393808
van de Ven, G.P. (Ed.) (1993). The development of an infrastructure for entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 8(3), 211-230. https://doi.org/10.1016/0883-9026(93)90028-4
Voeten, J., de Haan, J. A. C., Roome, N., & de Groot, G. A. (2015). Understanding responsible innovation in small producers’ clusters in Vietnam through Actor Network Theory (ANT) . European Journal of Development Research, 27(2), 289-307. https://doi.org/10.1057/ejdr.2014.35
Walsh, J., & Winsor, B. (2019). Socio-cultural barriers to developing a regional entrepreneurial ecosystem". Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 13(3), 263-282. https://doi.org/10.1108/JEC-11-2018-0088
Wyrwich, M. (2010). Assessing the role of strategy and “socioeconomic heritage” for rapidly growing firms: evidence from Germany. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 1, 245-263. https://doi.org/10.1504/IJEV.2010.030976 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 95 |