
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,878,686 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,237,425 |
مقایسۀ اثربخشی دو شیوۀ مداخلۀ مبتنی بر آموزش خودتنظیمی هیجانی و صبر بر مهارت کنترل خشم و مهارت حل مسئله در دانشآموزان مقطع ابتدایی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 13، دوره 16، شماره 3، مهر 1404، صفحه 213-228 اصل مقاله (765.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.356131.644558 | ||
نویسندگان | ||
نیلوفر میکائیلی* 1؛ مهدی حیاتی2؛ امیر نجفی لنبر2؛ نرگس محمدپور3 | ||
1استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ اثربخشی دو شیوۀ مداخلۀ مبتنی بر آموزش خودتنظیمی هیجانی و صبر بر مهارت کنترل خشم و مهارت حل مسئله بود. پژوهش کاربردی و روش گردآوری اطلاعات آن کمی (نیمهآزمایشی) بود که با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری انجام گرفت. دو آموزش مداخلهای برای دو گروه آزمایش و گواه درنظر گرفته شد و افراد بهصورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). جامعۀ پژوهش را دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر خلخال در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. 45 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامۀ کنترل خشم (CHIA) و مهارت حل مسئله (PSI) استفاده شد. آموزش خودتنظیمی هیجانی ده جلسه و صبر هفت جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) اجرا شد. دادهها با تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی LSD و بهوسیلۀ نرمافزار SPSS-24 تحلیل شدند. بررسیها بیانگر تفاوت نتایج در گروههای آزمایش با گروه گواه بود. مطابق نتایج، برنامههای مداخلۀ درمانی اثرگذاری مطلوبی داشته است (05/0< P). نتایج آزمون پیگیری بیانگر ثبات مداخلات درمانی پس از یک ماه، در گروههای آزمایش بود. همچنین یافتهها نشان داد آموزش مبتنی بر خودتنظیمی هیجانی و صبر در بهبود وضعیت مهار خشم و راهبرد حل مسئلۀ دانشآموزان مؤثر است. به این ترتیب بهکارگیری آن در میان دانشآموزان میتواند اثربخش واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودتنظیمی هیجانی؛ دانشآموزان ابتدایی؛ صبر؛ مهارت حل مسئله؛ مهارت کنترل خشم | ||
مراجع | ||
اصغری، ل. (1399). راهبردهای شناختی تنظیم هیجان. تهران: نشر مهد پژوهش.
اقاجانی، ا. (1390). آموزش مهارت حل مسئله به کودکان. فصلنامۀ کودک. نوجوان رسانه، 1(1)، 99-80. http://noo.rs/V3Q60
بخارایی، ا.، بیات، ب.، و پرکیانی، ط. (۱۳۹۵). مطالعۀ عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به نزاعهای خیابانی در شهرستان بندرعباس. پژوهشنامۀ نظم و امنیت انتظامی، 9(34)، 118-97. http://osra.jrl.police.ir/article_9869.html
بیانلو، ا. (1401). آموزش خودتنظیمی هیجانی در دانشآموزان دبستان. تهران: نشر ارجمند.
بیرامی، م.، هاشمی، ت.، میرنسب، م.ف.، وکیلایی. ل. (1396). اثربخشی آموزش حل مسألۀ اجتماعی بر کاهش قربانی شدن دانشآموزان قربانی قلدری. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 16(3)، 90-75. https://noavaryedu.oerp.ir/article_79126.html
پورحسین، ا.، انتصار فومنی. غ. ح.، حجازی، م.، و نریمانی، م. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی، شناختی و یادگیری مشارکتی بر درماندگی آموختهشده و مهارت حل مسأله دانشآموزان پایۀ یازدهم مشگین شهر. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، 5(12)، 3006-2991. https://jou.spsiran.ir/article_158385.html
پورسیدآقائی، ز. س، (1400)، اثربخشی آموزش فرهنگ انتظار بر بهبود کیفیت زندگی، امید و بهزیستی روانشناختی دانشجویان در دوران کرونا. فصلنامۀ علمی– پژوهشی مهدویت، 15(59)، 68-53. https://mashreqmag.sinaweb.net/article_143821.html
جلوهگر، ا.، کارشکی، ح.، و اصغری نکاح، م. (1393). تأثیر آموزش خودتنظیمی بر حل مسألۀ اجتماعی کودکان پیش دبستانی دختر و پسر. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 4(1)، 166-155. https://cbs.ui.ac.ir/article_17317.html
خیبری. ب. (1389). صبر ایوب. تهران: نشر همیاران جوان.
راستگو، ا.، نادری، ع.، شریعتمداری، ع.، و سیف نراقی، م. (1389). بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارتهای حل مسألۀ دانشجویان. نشریۀ رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(4)، 22-1. https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_1055.html
رستمی، م.، خسروی، ف.، و منصوری کربانی، ر. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجانی. بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی سالمندان، رویش روانشناسی، 11(4)، 74-61. http://frooyesh.ir/article-1-3547-fa.html
زیبایی، ا.، غلامی، ح.، زارع، م.، مهدیان، ح.، و حارث آبادی. م. (1392). تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر کنترل خشم نوجوانان در مدارس راهنمایی دخترانۀ مشهد. مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(10)، 795-784. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2702-fa.html
سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی. ا. (1401). روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه
شیپرو، ل.، پلتا هلر، ز.، و گرینوالد، آ. (1397). کنترل خشم و عصبانیت در کودکان و نوجوانان. ترجمۀ محبوبه رمضان زاده، تهران: اکتاب درمانی
صفارینیا، م.، علیپور، ا.، و کیخاونی، ش. (1398). مدیریت هیجانها و احساسات: احساسات ما. تهران: نشر عطرک.
کاسانوا، م. (1399). روزی که درک عربده کش به شهر آمد. ترجمه شیدا رنجبر. تهران: نشر پرتقال.
کیمیایی، ع.، رفتار، م.، و سلطانیفر. ع. (1390). آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(11)، 166-153. https://doi.org/10.22067/ijap.v1i1.3116
مروی نوغانی. ف. س. (1397). تنظیم هیجان. اردبیل: یاوریان.
مهدوی، ع.، گلستانی، ع.، آقائی، م.، همتیراد، گ.، حاج حسینی، م.، غلامعلی لواسانی، م.، سپهر، ی.، و قربانینیا، ف. (1397). اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(33)، 170- 157. https://doi.org/10.22111/jeps.2019.4497
میرحسینی. ف. (1396). بررسی رابطۀ خودتنظیمی هیجانی، درگیری تحصیلی در بین دانشآموزان بیش فعال و عادی هنرستان کرج. تهران: سنجش و دانش.
هاشمزاده، س.، طاهر، م.، آقایی، ح.، و حسین خانزاده، ع. ح. (1401)، مقایسۀ اثربخشی آموزشهای مدیریت خشم و فرزندپروری بر مهارت حل مسألۀ دانشآموزان با نارسایی توجه/فزونکنشی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6(2)، 196-188. https://www.islamiilife.com/article_187227.html
هومن، ف.، و مروی نوغانی، ف. س. (1401). مقایسۀ اثربخشی آموزش واقعیت درمانی و مثبت اندیشی بر خودناتوانسازی و جهتگیری منفی به مشکل با نقش تعدیلکنندۀ جنسیت در دانشآموزان نابینای مقطع متوسطۀ دوم شهر اردبیل. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی،17(67)، 296-287. https://doi.org/10.22034/jmpr.2022.15303
References Aghajani, A. (2011). Teaching problem-solving skills to children. Children's Quarterly. Youth Media, 1(1), 80-99. http://noo.rs/V3Q60 (In Persian). Asghari L. (2019). Cognitive strategies of emotion regulation. Tehran: Mahd Pajohesh. (In Persian) Bayrāmi, M., Hāshemi, T., Mirnasab, M., & Kolyāei, L. (2017). The effectiveness of social problem solving training program on reducing the bullying victimization of students. Journal of Educational Innovations, 16(3), 75-90. https://noavaryedu.oerp.ir/article_79126.html?lang=en (In Persian) Begde, Z. & Özyürek, A. (2016). Effects of teachers and parents' attitudes on the problem solving skills of preschool children. Amasya Education Journal, 5(1), 204-232. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/224089 Bianello. A. (2022). Teaching emotional self-regulation in primary school students, Tehran, Neshar Arjamand. (In Persian). Bokharaie, A., Bayat, B., & Parkiani, T. (2016). Social factors affecting trends in street battles in the city of Bandar Abbas. Quarterly of Order & Security Guards, 9(34), 97-118. http://osra.jrl.police.ir/article_9869.html?lang=en (In Persian) Bülbül, A. E., & Izgar, G. (2018). Effects of the patience training program on patience and well-being levels of university students. Journal of Education and Training Studies, 6(1), 159-168. https://doi.org/10.11114/jets.v6i1.2900 Caballero-Gonzalez, Y. A., Muñoz-Repiso, A. G. V., & García-Holgado, A. (2019). Learning computational thinking and social skills development in young children through problem solving with educational robotics. Proceedings of the Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (pp. 19-23). https://doi.org/10.1145/3362789.3362874 Casanova, M. (2011). The day dirk yeller came to town. Translated by Shida Ranjbar (2019). Tehran: Orange publication. (In Persian) Gasse, A., Kim, W. S., & Gagnon, J. (2020). Association between depression and hostile attribution bias in hostile and non-hostile individuals: An ERP study. Journal of Affective Disorders, 276, 1077–1083. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.06.025 Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291. https://doi.org/10.1017/s0048577201393198 Hashemzadeh, s., Tahir, M.; Aghaei, H., & Hosein Khanzadeh, A. H. (2022), Comparing the effectiveness of anger management and parenting trainings on the problem solving skills of students with attention deficit-hyperactivity disorder. Islamic Lifestyle with a Focus on Health, 6(2). 188-196. https://www.islamiilife.com/article_187227.html (In Persian). Heppner, P. P., & Anderson, W. P. (1985). The relationship between problem-solving self-appraisal and psychological adjustment. Cognitive Therapy and Research, 9(4), 415–427. https://doi.org/10.1007/BF01173090 Heppner, P. P. (1988). The Problem Solving Inventory (PSI): Manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. Google Scholar Hooman, F. & Marvi Noghani, F. S. (2022). Compare Effectiveness of reality, therapy and positive thinking training on self-disability and negative problem orientation, with the moderating role of gender in the blind. Journal of Modern Psychological Researches, 17(67), 287-296. https://doi.org/10.22034/jmpr.2022.15303 Jelvegar, A., Kareshki, H., & Asghari Nekah, M. (2014). The effect of self-regulation training on social problem solving of male and female preschoolers. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 4(1), 155-166. https://cbs.ui.ac.ir/article_17317.html?lang=en (In Persian) Khormaei, F., & Farmani, A. (2016). Patience and its components in predicting bullying among elementary school students. Journal of Behavioral Sciences, 9(4). 215-219. https://www.behavsci.ir/article_67925.html Kim, J. Y., Choi, D. S., Sung, C. S., & Park, J. Y. (2018). The role of problem solving ability on innovative behavior and opportunity recognition in university students. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 4, 4. https://doi.org/10.1186/s40852-018-0085-4 kimiaee, A.; Raftar, M. R., & Soltanifar. A. (2016), Emotional intelligence training and its effectiveness on aggression of aggressive adolescence. Research in Clinical Psychology and Counseling, 1(1), 153-166. https://doi.org/10.22067/ijap.v1i1.3116 (In Persian) Lawshe, C. H. (1975) A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x Mahdavi, A., Golestani, A., Aghaie, M., Hemati Rad, G., … & Ghorbaninia, F. (2019). The effectiveness of problem-solving skills training on increasing social adjustment and regulatory self strategies in children of divorce. Journal of Educational Psychology Studies, 16(33), 157-170. https://doi.org/10.22111/jeps.2019.4497 (In Persian) Marvi Noghani, F. S. (2016). Cognition and excitement strategies. Ardabil: Yavarian. (In Persian). Mertens, E. C. A., Deković, M., van Londen, M., & Reitz, E. (2022). Parallel changes in positive youth development and self-awareness: The role of emotional self-regulation, self-esteem, and self-reflection. Prevention Science, 23, 502–512. https://doi.org/10.1007/s11121-022-01345-9 Mir Hosseini, F. (2016). Investigating the relationship between emotional self-regulation and academic conflict among hyperactive and normal students of Karaj Conservatory. Tehran: Sanjesh va Danesh. (In Persian). Nelson, W. M., & Finch, A. J. (2000). Children’s inventory of anger. Los Angeles, CA: Western Psychological Services. Google Scholar Parenteau, S. C., & Wu, H. (2021). Religious problem-solving styles and life satisfaction: Exploring God, the will and the way. Journal of Religion and Health, 60(6), 4451–4466. https://doi.org/10.1007/s10943-020-01159-5 Pargament, K. I., & Park, C. L. (2019). In times of stress: The religion-coping connection. In B. Spilka (Eds.). The psychology of religion (pp. 44-53). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429495915 Pour seyed Aghaei, Z. S. (2021). The effectiveness of waiting culture education on improving the quality of life, hope and psychological well-being of students during the corona. Mashreghe Mouod, 15(59), 53-68. https://mashreqmag.sinaweb.net/article_143821.html?lang=en (In Persian) Pour Hossein, A.; Entisar Fumeni, Hejazi, M., & Narimani, M. (2023). The effectiveness of teaching cognitive metacognitive strategies and cooperative learning on learned helplessness and problem solving skills of 11th grade students in Meshgin Shahr. Iranian Political Sociology Monthly, 5(12). 2991-3006. https://jou.spsiran.ir/article_158385.html?lang=en (In Persian). Rahman, M. (2019). 21st Century skill “problem solving”: Defining the concept. Asian Journal of Interdisciplinary Research, 2(1), 64-74. https://doi.org/10.34256/ajir1917 Rastgo, A., Naderi, E., Shariatmadari, A., & Sifnaraghi, M. (2010). The impact of internet information literacy training on university student’s problem solving skills. Journal of New Approaches in Educational Administration, 1(4), 1-22. https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_1055.html?lang=en (In Persian) Robinson, M. D., Traurig, E., & Klein, R. J. (2020). On looking versus leaping: A situated multilevel approach to trait anger and the anger-aggression relationship. Personality and Individual Differences, 164, Article 110130. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110130 Rostami, M.; Khosravi, F., & Mansouri Qurbani, R. (2022). The effectiveness of therapy based on acceptance and commitment on emotional cognitive regulation. Psychological well-being and quality of life of the elderly. Rooyesh. 11(4), 61-74. http://frooyesh.ir/article-1-3547-en.html (In Persian) Sarmad, Z.; Bazargan, A., & Hejazi. E. (2022). Research methods in behavioral sciences, Tehran: Agah Publications. Saffarinia, M., Alipour, A., & Kikhaoni, S. (2018). Management of emotions and feelings: our feelings. Tehran: Atrak publication. (In Persian). Shapiro, L. E., Pelta-Heller, Z., & Greenwald, A. F. (2008). I'm not bad, I'm just mad: Aworkbook to help kids control their anger. Translated by Mahbubeh Ramzanzadeh (2018), Tehran: Ketab Darmani. (In Persian). Staniloiu, A., & Markowitsch, H. (2012). Gender differences in violence and aggression–a neurobiological perspective. Procedia-social and Behavioral Sciences, 33, 1032-1036. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.01.279 Sutton A. (2016). Measuring the effects of self-awareness: Construction of the self-awareness outcomes questionnaire. Europe's Journal of Psychology, 12(4), 645–658. https://doi.org/10.5964/ejop.v12i4.1178 Telef, B. B. (2013). The adaptation of psychological well-being into Turkish: A validity and reliability study. H. U. Journal of Education, 28(3), 374-384. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7791/101929 Yıldırım, M., Kızılgeçit, M., Seçer, İ., Karabulut, F., Angın, Y., Dağcı, A., Vural, M. E., Bayram, N. N., & Çinici, M. (2021). "Meaning in life, religious coping, and loneliness during the coronavirus health crisis in Turkey": Correction. Journal of Religion and Health, 60(4), 2386. https://doi.org/10.1007/s10943-021-01184-y Zibaei, A.; Gholami, H.; Zare, M.; Mahdian. H., & Haresabadi, M. (2012). The effect of web-based education on anger management in guidance school girls of Mashhad. Iranian Journal of Education in Medical Sciences, 13(10): 784-795. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2702-en.html (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |