
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,877 |
تعداد مقالات | 74,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,824,219 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,738 |
تدوین برنامۀ مهارتهای اجتماعی، حرکتی و زبانی تحولمحور: بررسی اثربخشی آن بر ارتقای شاخصهای تحولی کودکان با تأخیر تحولی کلی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 16، شماره 3، مهر 1404، صفحه 127-144 اصل مقاله (894.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.371591.644843 | ||
نویسندگان | ||
معصومه ضابطی آرانی1؛ سعید حسن زاده* 2؛ غلامعلی افروز3؛ کیوان صالحی4 | ||
1دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ مهارتهای اجتماعی، حرکتی و زبانی تحولمحور بر ارتقای شاخصهای تحولی کودکان با تأخیر تحولی کلی انجام شد. طرح پژوهش، از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بود. بخش کیفی، از مطالعۀ مروری سیستماتیک مداخلات روانشناختی برای کودکان با تأخیرهای تحولی شکل گرفت و در ادامه با استفاده از روش دلفی، برنامۀ ارتقای مهارتهای تحولی تدوین شد. در بخش کمی نیز از راهبرد شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعۀ آماری شامل کودکان 5-3 سال با تأخیر تحولی در شهر تهران در سال 1402-1401 بود که از میان آنان 22 نفر (10 دختر و 12 پسر) بهصورت دردسترس انتخاب و در دو گروه 11 نفری آزمایش و گواه قرار داده شدند. برنامۀ بازیهای تحولمحور به کودکان گروه آزمایش بهصورت کارگاههای مادر-کودک (12 جلسه) آموزش داده شد، اما به گروه گواه، آموزشی ارائه نشد. ابزار استفادهشده پرسشنامۀ غربالگری تحولی (ASQ-3) و مصاحبۀ بالینی بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس تکمتغیره و نرمافزار SPSS نسخۀ 26 استفاده شد. نتایج نشان داد برنامۀ بازیهای تحولمحور به ارتقای شاخصهای تحولی منجر شده است. انجام مداخلات بههنگام در قالب بازی و توجه به مشارکت خانواده در بهبود شرایط، روشی کارآمد در جهت تقویت مهارتهای رشدی و توانمندی کودکان با تأخیر تحولی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتقا؛ تأخیر تحولی کلی؛ تحولمحور؛ شاخصهای تحولی؛ مهارت | ||
مراجع | ||
احمدی، ز.، و قاسمزاده، س. (1401). اثربخشی ورزشهای گروهی هوازی مبتنی بر نظریۀ یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی ظریف و درشت کودکان با نشانگان داون. فصلنامه کودکان استثنایی، 22(1)، 96-81. http://joec.ir/article-1-1441-fa.html
حسنزاده، س و قدمی، م (1398). نسخه فارسی ویرایش سوم پرسشنامههای غربالگری تحولی کودک (ASQ3TM). سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور.
حسینعلیزاده، م.، فرامرزی، س.، و عابدی، ا (1397). طراحی بستۀ مداخلۀ بههنگام عصب–روانشناختی کودکمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر عملکرد زبان کودکان با تأخیر رشد شناختی. روانشناسی افراد استثنایی، 8(31)، 55-37. https://doi.org/10.22054/jpe.2019.31620.1765
خوشاخلاق، ح (1396). بررسی تأثیر مداخلات بههنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر میزان مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18(4)، 114-102. https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_539413.html?lang=fa
زینی، م.، جعفری ندوشن، ع.، خاکسار، ا.، بلوچی انارکی، م.، و متعبد، ن. (1397). اثربخشی مداخلۀ بازیهای توجهی بر عملکرد حافظه و یادگیری دیداری کودکان براساس رویکرد عصب شناختی. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، 14(48)، 17-1. https://doi.org/10.22054/jep.2018.13512.1482
سلیمانی، ا.، محمدی، ه.، خزایی، ح. ا.، و ارتیاحی، ف. (1390). شیوع اختلالات گفتاری در دانشآموزان مقطع دبستان شهر کرمانشاه. سال تحصیلی 1387-1388. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود)، 15(3)، 219-213. https://brieflands.com/articles/jkums-79362
صنیعی آباده، س (1396). اثربخشی برنامۀ آموزشی زودهنگام مبتنی بر پروژۀ کوئین بر توجه، حافظه و عزت نفس کودکان پیش از دبستان. پایان نامۀ کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
فعال مغانلو، ه.، حسینی، ف.، و میکائیلیمنیع، ف. (1392). تأثیر برنامۀ حرکتی اسپارک بر بهبود مهارتهایی حرکتی درشت پسران کمتوان ذهنی آموزشپذیر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 20(3)، 270-262. http://journal.bums.ac.ir/article-1-1192-fa.html
محمداسماعیل زاده، س.، اصغری نکاح، م.، شریفی، ش.، و طیرانی نیک نژاد، ح. (1394). اثربخشی بازیهای زبانشناختی بر بهبود زبان بیانی و دریافتی کودکان آسیب دیدۀ شنوایی. فصلنامه علوم پیراپزشکی وتوانبخشی، 4(1)، 14-7. https://doi.org/10.22038/jpsr.2015.4069
هاشمی، ا.، و شیخ، م. (1397). مقایسۀ برنامۀ بازیهای بومی-محلی و طنابزنی بر میزان رشد مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 6 تا 8 سال. روانشناسی ورزش، 10(1)، 111-122. https://doi.org/10.48308/mbsp.3.1.111
هاشمی، ا.، شیخ، م.، و حمایتطلب، ر. (1395). تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر ویژگیهای عصبی-روانشناختی کودکان با اختلال هماهنگی تحولی. مجلۀ علوم رواشناختی، 15(58)، 261-275. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1395.15.58.7.1
References Ahmadi, Z., & Ghasemzadeh, S. (2022). The effectiveness of aerobic group exercise-based interventions based on the sensory integration theory on the gross and fine motor skills of children with Down syndrome. Journal of Exceptional Children, 22(1), 81-96. https://joec.ir/article-1-1441-en.html (In Persian) American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Association. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596 Bambrick, R. L., Dennis, C. W., & Wilkinson, K. (2018). Understanding therapists’ use of play with children with life-threatening conditions: A qualitative study. The Open Journal of Occupational Therapy, 6(2), 4. https://doi.org/10.15453/2168-6408.1283 Bishwokarma, A., Shrestha, D., Bhujel, K., Chand, N., Adhikari, L., Kaphle, M., Wagle, A., & Karmacharya, I. (2022). Developmental delay and its associated factors among children under five years in urban slums of Nepal. PloS One, 17(2), e0263105. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0263105 Bruder, M. B. (2000). Family-centered early intervention: Clarifying our values for the new millennium. Topics in Early Childhood Special Education, 20(2), 105–115. https://doi.org/10.1177/027112140002000206 Bryson, L., Dukes, L., Kelley, L., Rodden-Perinka, A., Richardson, L., & Sharpe, M. (2018). Developmental delay evaluation guidance. Tennessee: Tennessee Department of Education, Government of Tennessee. Carpenter, B. (2008). ‘The changing landscape of early childhood intervention in the United Kingdom’, Infants and Young Children, 21(2), 142–148. http://dx.doi.org/10.1097/01.IYC.0000314485.54582.ac Choo, Y. Y., Agarwal, P., How, C. H., & Yeleswarapu, S. P. (2019). Developmental delay: Identification and management at primary care level. Singapore Medical Journal, 60(3), 119–123. https://doi.org/10.11622/smedj.2019025 Chuang, Y. C., Hsu, C. Y., Chiu, N. C., Lin, S. P., Tzang, R. F., & Yang, C. C. (2011). Other impairment associated with developmental language delay in preschool-aged children. Journal of Child Neurology, 26(6), 714–717. https://doi.org/10.1177/0883073810389331 Comer, J. S., Chow, C., Chan., P. T., Cooper, V. C., Wilson, L. A. (2013). Psychosocial treatment efficacy for disruptive behavior problems in very young children: A meta-analytic examination. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 52(1), 26-36. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2012.10.001 de Montigny, F., Gervais, C., Meunier, S., & Dubeau, D. (2017). Professionals’ positive perceptions of fathers are associated with more favourable attitudes towards including them in family interventions. Acta Paediatrica, 106(12), 1945-1951. https://doi.org/10.1111/apa.13970 Dornelas, L. F., Duarte, N. M., Morales, N. M., Pinto, R. M., Araujo, R. R., Pereira, S. A., & Magalhães, L. C. (2016). Functional outcome of school children with history of global developmental delay. Journal of Child Neurology, 31(8), 1041–1051. https://doi.org/10.1177/0883073816636224 Elliott, S. N., & Gresham, F. M. (2008). Social skills improvement system: Intervention guide. Minneapolis, MN: NCS Pearson. Google Scholar Faal Moganloo, H., Hosseini, F., Mikaili Manee, F. (2013). Effect of Spark motor program on the development of gross motor skills in intellectually disabled educable boys. Journals of Birjand University of Medical Sciences, 20(3), 262-270. http://journal.bums.ac.ir/article-1-1192-en.html (In Persian) Garaigordobil, M., Berrueco, L., & Celume, M.-P. (2022). Developing children’s creativity and social-emotional competencies through play: summary of twenty years of findings of the evidence-based interventions “game program.” Journal of Intelligence, 10(4), 77. https://doi.org/10.3390/jintelligence10040077 Gollenberg, A. L., Lynch, C. D., Jackson, L. W., McGuinness, B. M., & Msall, M. E. (2010). Concurrent validity of the parent-completed Ages and Stages Questionnaires, 2nd ed. with the Bayley Scales of Infant Development II in a low-risk sample. Child Care, Health & Development, 36(4), 485-490. https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2009.01041.x Hassanzadeh, S. & Gadami, M. (2018). The persian version of the third edition of the ages & stages questionnaires (ASQ3TM). Exceptional Education Organization of the country. (In Persian) Hashemi, A., Sheikh, M., & Hemayattalab, R. (2016). The effects of regular exercise on neuropsychological characteristics of the children with developmental coordination disorder. Journal of Psychological Science. 15(58), 261-275. http://psychologicalscience.ir/article-1-208-en.html (In Persian) Harbin, G., McWilliam, R., & Gallagher, J. (2000). Services for young children with disabilities and their families. In J. Shonkoff & S. Meisels (Eds.), Handbook of early childhood intervention (pp. 387-415). Cambridge, MA: Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9780511529320.020 Hosseinalizade, M., Faramarzi, S., & Abedi, A. (2018). Developing a child-centered neuropsychological early interventions package and assessing its effectiveness on the performance of children with developmental cognitive delay. Psychology of Exceptional Individuals, 8(31), 37-55. https://doi.org/10.22054/jpe.2019.31620.1765 (In Persian) Hsieh, W. H., Chen, Y. K., Lee, W. C., & Hsieh, R. L. (2023). Feasibility of family-centered workshops for children aged 18-36 months with language developmental delay. Pediatric Neurology, 143, 26-33. https://doi.org/10.1016/j.pediatrneurol.2023.02.018 Isenberg, J. P., & Quisenberry, N. (2002). A Position Paper of the Association for Childhood Education International PLAY: Essential for all Children. Childhood Education, 79(1), 33–39. https://doi.org/10.1080/00094056.2002.10522763 Jimenez-Gomez, A., & Standridge, S. M. (2014). A refined approach to evaluating global developmental delay for the international medical community. Pediatric Neurology, 51(2), 198–206. https://doi.org/10.1016/j.pediatrneurol.2013.12.018 Hashemi, A., & Shieikh, M. (2018). A comparison of the local indigenous games and jump roping plan effects on the growth of fine- motor skills for children 6 to 8. Sports Psychology, 10(1), 111-122. https://doi.org/10.48308/mbsp.3.1.111 (In Persian) Khoshakhlagh, H. (2018). The effect of early family-centered psychological and educational interventions on the cognition and social skills development of children with autism disorder. Knowledge and Research in Applied Psychology, 18(70), 102-114. https://sanad.iau.ir/Journal/jsrp/Article/892805 (In Persian) Kochanska, G., Kim, S., Boldt, L. J, & Yoon, J. E. (2013). Children’s callous-unemotional traits moderate links between their positive relationships with parents at preschool age and externalizing behavior problems at early school age. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54(11), 1251-1260. https://doi.org/10.1111/jcpp.12084 Lin, C. L., Lin, C. K., & Yu, J. J. (2018). The effectiveness of parent participation in occupational therapy for children with developmental delay. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 14, 623-630. https://doi.org/10.2147/NDT.S158688 Marheni, E., Cahyani, F. I., & Purnomo, E. (2021). Implementation of Motor Learning on Social Skills in Children. In 1st International Conference on Sport Sciences, Health and Tourism (ICSSHT 2019) (pp. 83-87). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/ahsr.k.210130.016 Mithyantha, R., Kneen, R., McCann, E., & Gladstone, M. (2017). Current evidence-based recommendations on investigating children with global developmental delay. Archives of Disease in Childhood, 102(11), 1071-1076. https://doi.org/10.1136/archdischild-2016-311271 Mohammad Esmaeilzadeh, S., Asghari Nekah, M., Sharifi, S., & Tayarani Niknezhad, H. (2015). The effectiveness of linguistic plays on expressive and receptive language of hearing-impaired children. Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation, 4(1), 7-14. https://doi.org/10.22038/jpsr.2015.4069 (In Persian) Moriyama, C. H., Massetti, T., Crocetta, T. B., Silva, T. D. D., Mustacchi, Z., Guarnieri, R., ... & Leone, C. (2020). Systematic review of the main motor scales for clinical assessment of individuals with Down Syndrome. Developmental Neurorehabilitation, 23(1), 39-49. https://doi.org/10.1080/17518423.2019.1687598 Nelson, B. B., Chung, P. J., Forness, S. R., Pillado, O., Savage, S., DuPlessis, H. M., ... & Kataoka, S. H. (2013). Developmental and health services in head start preschools: A tiered approach to early intervention. Academic Pediatrics, 13(2), 145-151. https://doi.org/10.1016/j.acap.2012.12.007 Giagazoglou, P., Sidiropoulou, M., Mitsiou, M., Arabatzi, F., & Kellis, E. (2015). Can balance trampoline training promote motor coordination and balance performance in children with developmental coordination disorder? Research in Developmental Disabilities, 36, 13–19. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.09.010 Poon-McBrayer, K. F. (2012). Bridging policy–practice gap: Protecting rights of youth with learning disabilities in Hong Kong. Children and Youth Services Review, 34(9), 1909-1914. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.06.002 Regaieg, G., Kermarrec, G., & Sahli, S. (2020). Designed game situations enhance fundamental movement skills in children with Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 64(4), 271-279. https://doi.org/10.1111/jir.12717 Sanei Abadeh, S. (2017). The effectiveness of an early education program based on the QUEEN project on attention, memory, and self-esteem of preschool children, Master's thesis, General Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Khorasgan Branch. (In Persian) Sezici, R. E., Ocakci, R. A. F., & Kadioglu, R. H. (2017). Use of play therapy in nursing process: A prospective randomized controlled study. Journal of Nursing Scholarship, 49(2), 162–169. https://doi.org/10.1111/jnu.12277 Singh, A., Yeh, C. J., & Blanchard, S. B. (2017). Ages and Stages Questionnaire: A global screening scale. Boletín Médico del Hospital Infantil de México, 74(1), 5-12. https://doi.org/10.1016/j.bmhimx.2016.07.008 Soleimani, A., Mohammadi, H., Khazaei, H., & Ertiahi, F. (2011). Prevalence of speech disorders among Kermanshah primary schoolchildren. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences, 15(3), e79362. https://brieflands.com/articles/jkums-79362 (In Persian) Soleimani, F., Teymouri, R., & Biglarian, A. (2013). Predicting developmental disorder in infants using an artificial neural network. Acta Medica Iranica, 51(6), 347-352. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23852837/ Spittle, A., & Treyvaud, K. (2016). The role of early developmental intervention to influence neurobehavioral outcomes of children born preterm. Seminars in Perinatology, 40(8), 542-548. https://doi.org/10.1053/j.semperi.2016.09.006 Squires, J., & Bricker, D. (2009). Ages & Stages Questionnaires®, Third Edition (ASQ-3™) [Database record]. APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t11523-000 Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2018). Using multivariate statistics (7th ed.). United Kingdom: Pearson. https://www.google.com/books/edition/_/cev2swEACAAJ?hl=en Torabi, F., Amir Ali Akbari, S., Amiri, S., Soleimani, F., & Alavi Majd, H. (2012). Correlation between high-risk pregnancy and developmental delay in children aged 4–60 months. Libyan Journal of Medicine, 7(1), 18811. https://doi.org/10.3402/ljm.v7i0.18811 Twombly, E., & Fink, G. (2013). ASQ-3 Learning activities. Baltimore: Paul H. Brookes. https://www.elcpolk.org/wp-content/uploads/2021/04/ASQ-3-Learning-Activities.pdf Van der Fels, I. M., Te Wierike, S. C., Hartman, E., Elferink-Gemser, M. T., Smith, J., & Visscher, C. (2015). The relationship between motor skills and cognitive skills in 4– 16 years old typically developing children: A systematic review. Journal of science and medicine in sport, 18(6), 697-703. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2014.09.007 van Vugt, E. S., Dekovi´c, M., Prinzie, P., Stams, G. J. J. M., & Asscher, J. J. (2013). Evaluation of a group-based social skills training for children with problem behavior. Children and Youth Services Review, 35(1), 162– 167. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.09.022 Webster, R. I., Majnemer, A., Platt, R. W., & Shevell, M. I. (2015). Motor function at school age in children with a preschool diagnosis of developmental language impairment. The Journal of Pediatrics, 146(1), 80- 85. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2004.09.005 Yu, C., & Smith, L. B. (2017). Multiple sensory‐motor pathways lead to coordinated visual attention. Cognitive science, 41(S1), 5- 31. https://doi.org/10.1111/cogs.12366 Zeini, M., Jafari Nadoshan, A., khaksar, E., Baloochi Anaraki, M., & Motabed, N. (2018). The effectiveness attention games to improvement memory performance and visual learning approach based on the neurological primary school in children. Educational Psychology, 14(48), 1-17. https://doi.org/10.22054/jep.2018.13512.1482 (In Persian) Zhubandykova, A. M. (2021). Development of emotional intelligence of preschool children through a subject-developing environment. Bulletin Series of Pedagogical Sciences, 72, 279-286. http://dx.doi.org/10.51889/2021-4.1728-5496.32
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102 |