
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,881,371 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,242,592 |
نقش عاملیت کاربر در شکلگیری جهان بازیهای رایانهای بر بستر داستانگویی چندسطحی در روایتهای تعاملی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1404 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.390210.616025 | ||
نویسنده | ||
علی رازیزاده* | ||
استادیار گروه هنرهای رسانهای، دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیما، قم، ایران | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر، بازیهای رایانهای بهعنوان رسانهای تعاملی، به بستر جدیدی برای شکلگیری روایتهای چندسطحی و غیرخطی تبدیل شدهاند؛ روایتهایی که در آنها عاملیت کاربر در ساخت، گسترش و تحول جهان داستانی نقش بنیادین ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختار داستانگویی چندسطحی در بازیهای رایانهای و بررسی نحوه تعبیه عاملیت کاربر در طراحی روایت، با رویکردی تحلیلی-تفسیری و بر پایه تحلیل کیفی روایت بیست بازی رایانهای شاخص از نسلهای ششم تا نهم انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عاملیت کاربر نه بهشکل منفرد، بلکه در قالب مجموعهای از مؤلفههای روایی طراحیشده بازنمایی میشود؛ از جمله انشعابهای داستانی و انتخابهای معنادار، بازخوردهای ساختاری به کنشهای کاربر، شخصیسازی هویتی، عاملیت رابطهای در تعامل با شخصیتها، پیامدهای بلندمدت تصمیمگیریها، و مشارکت شناختی در موقعیتهای اخلاقی یا راهبردی. این عناصر در کنار هم ساختارهای انعطافپذیر و چندسطحی از روایت را پدید میآورند که تجربهای شخصیشده و پویا برای کاربر فراهم میکند. بر این اساس، پژوهش حاضر با تلفیق یافتههای تحلیلی، یک الگوی مفهومی سهسطحی برای تبیین عاملیت در روایتهای تعاملی ارائه میدهد؛ الگویی که بر سه محور کنشروایی، بازخورد ساختاری و بازآفرینی جهان بازی استوار است و میتواند در طراحی، تحلیل و ارزیابی روایتهای چندسطحی آینده بهکار گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات بازیهای رایانهای؛ روایتهای تعاملی؛ داستانگویی چندسطحی؛ عاملیت کاربر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 46 |