
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,877 |
تعداد مقالات | 74,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,824,794 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,229,139 |
اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 16، شماره 3، مهر 1404، صفحه 229-249 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.351670.644460 | ||
نویسندگان | ||
امین عزیزی1؛ عبدالحسن فرهنگی* 2؛ رضا حسین پور3 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان پسر بود. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری مطالعه شامل کلیۀ دانشآموزان پسر متوسطۀ دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1401-1400 بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تکمرحلهای، 30 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ باور تحصیلی (ABS)، پرسشنامۀ تنظیم هیجانی (ERQ)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSS) و مقیاس سازگاری تحصیلی (AAS) بود. دادهها به روش تحلیل کوواریانس چندراهه در نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و گروه گواه از نظر متغیرهای وابسته (باور تحصیلی، تنظیم هیجانی، خودکارآمدی اجتماعی و سازگاری تحصیلی) تفاوت معنیداری وجود دارد (P<0/001). مطابق نتایج این پژوهش، این آموزش موجب افزایش باور تحصیلی، ارزیابی مجدد شناختی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی و همچنین کاهش بازداری هیجانی در دانشآموزان میشود. پیشنهاد میشود واحدهای آموزشی و نیز مشاوران در کانونهای اصلاح و تربیت، برنامۀ آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد را در رأس برنامههای آموزشی قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
باور تحصیلی؛ تنظیم هیجانی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد؛ سازگاری تحصیلی | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، ع.، بیگی، پ.، و نریمانی، م. (1390). بررسی اثربخشی دو روش آموزشی شناختی-رفتاری و مهارتهای تنظیم هیجانی بر خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. روانشناسی تربیتی، 7(22)، 21-42. https://doi.org/10.22054/jep.2012.6055
اشرفزاده، ش.، و پورابراهیمی، ف. (1396). اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر شهر کرمان. پژوهشنامه تربیتی، 13(53)، 16-1. https://sanad.iau.ir/Journal/educ/Article/939515/FullText
افشاری، ع. (1397). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر تابآوری زنان. روانپرستاری، 6(4)، 18-11. http://ijpn.ir/article-1-1106-fa.html
امیری، ف.، ویسکرمی، م. ع.، و سپهوند، م. ع. (1398). اثر درمان ذهنآگاهی بر اضطراب و تنظیم هیجانی دانشآموزان تیزهوش دورۀ اول متوسطه. توانمندسازی کودکان استثنایی، 10(2)، 148-137. https://doi.org/10.22034/ceciranj.2019.95954
آریاتبار، ل.، خویینی، ف.، و اسدزاده، ح. (1400). اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان پکران بر هیجانهای پیشرفت و خود نظمجویی تحصیلی دانشآموزان. مجله علوم روانشناختی، 20(104)، 1381-1363. https://doi.org/10.52547/JPS.20.104.1363
پورسید، س. م.، و خرمائی، ف. (1397). تأثیر ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادرکشده بر قدردانی با واسطهگری استرس و خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 4(4)، 44-25. https://doi.org/10.22108/ppls.2019.114462.1594
عیسیزادگان، ع.، جناآبادی، ح.، و سعادتمند، س. (1390). رابطۀ بین راهبردهای تنظیم هیجانی شناختی، خلاقیت هیجانی، عملکرد تحصیلی با بهداشت روانی دانشجویان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 12(21)، 92-71. https://doi.org/10.22111/jeps.2010.717
حسنی، ج.، و کدیور، پ. (1392). ارزیابی پایایی و روایی پرسشنامۀ راهبردهای فرایند تنظیم هیجان نسخۀ فارسی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 4(14)، 146-111. https://jem.atu.ac.ir/article_89.html
خدایاری فرد، م.، شکوهی یکتا، م.، و غباری بناب، ب. (1379). آمادهسازی مقیاس نگرش مذهبی دانشجویان. نشریه روانشناسی، 4(3)، 285-268. https://ensani.ir/file/download/article/20120506105615-9161-37.pdf
خنجرخانی، م.، و عباسی، م. (1396). بررسی نقش تعدیلگری ذهنآگاهی در رابطۀ بین استرس و سازگاری تحصیلی دانشجویان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 14(28)، 83-104. https://doi.org/10.22111/jeps.2017.3594
دلاور، ع. (1391). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
دوستی، پ.، قدرتی، گ.، و ابراهیمی، م. ا. (۱۳۹۷). راهنمای درمان گروهی بر اساس پذیرش و تعهد درمانی (چاپ اول). تهران: انتشارات امیننگار.
رضاپور میرصالح، ی.، و احمدی اردکانی، ز. (1396). اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان فرزندان جانباز. طب جانباز،10(1)، 39-33. https://www.magiran.com/p1791020
رضایی، ا.، و غفاری، م.(1390). بررسی عمل به باورهای دینی و خودکارامدی در پیشبینی میزان و نوع استرس ادراک شده در دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری، 9(4)، 278-269. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17352029.1390.9.4.6.9
روحی، ر.، سلطانی، ا.، زینالدینی، ز.، و رضوی نعمتالهی، و. س. (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر افزایش شفقت به خود، و تحمل آشفتگی در دانشآموزان با اختلال اضطراب اجتماعی. مطالعات ناتوانی، ۸(63)، 7-1. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222840.1397.8.0.52.7
زارع شاهی، ا.، اخوت، ع. م.، و ناظمی اردکانی، ب. (1395). نقش انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در نظام تعلیم و تربیت. اولین همایش ملی تازههای تعلیم و تربیت در نظام آموزشی ایران، ۵ اسفند ۱۳۹۵، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، اردکان. https://civilica.com/doc/646538/
زنگیآبادی، م.، صادقی، م.، و قدمپور، ع. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان ناسازگار. پژوهش در نظامهای آموزشی، 13(44)، 87-71. https://doi.org/10.22034/jiera.2019.85986
سرایی، ع. ا.، محمدیپور، م.، و جاجرمی، م. (1397). نقش باورهای انگیزشی بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری انواع جهتگیری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. جامعهشناسی آموزش و پرورش، 10(1)، 146-134. https://www.iase-jrn.ir/article_43723.html
سعیدزاده، م.، محمدی، ی.، و اسدی، ف. (1397). نقش باورهای فراشناخت و خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، ۱۳(۲)، ۱۴9-۱۴0. https://jmed.ssu.ac.ir/article-1-881-fa.pdf
شامرادلو، پ و سیف، د.ا (1397). پیشبینی سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان تیزهوش بر مبنای ابعاد خودکارآمدی. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی (موسسه آموزش عالی نگاره)، 35، 50-37. https://civilica.com/doc/1501619/
شریفپور، ا. (1396). پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی بر اساس میزان باورهای غیر منطقی و سازشپذیری مادران. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 3(2)، 80- 73. http://noo.rs/gCBjQ
عربزاده، م. (1398). نقش خودتفسیری و هِیجانات تحصیلی در پیشبینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۱۱(۲)، 44-53. http://dx.doi.org/10.29252/rme.11.2.44
فعلهکار، ا.، فعال، م.، زاهدزاده، ف.، امانی، ا.، و عسکری، م. (1398). تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجانی و راهبردهای کنار آمدن مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر. سلامت روان کودک، ۶(۴)، ۲65-۲53. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.6.4.23
قاسم زاده نساجی، س.، پیوسته گر، م.، حسینیان، س.، موتابی، ف.، و بنی هاشم، س. (1389). اثربخشی مداخله شناختی-رفتاری بر پاسخ های مقابلهای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانات زنان. مجله علوم رفتاری، 4(1)، 43-35. https://www.behavsci.ir/article_67665.html
قلندرزاده، ز.، و پورنقاش تهرانی، س. س. (1399). نقش واسطهای پریشانی روانشناختی، راهبرد ارزیابی مجدد تنظیم هیجان و راهبرد سرکوبگری تنظیم هیجان در رابطۀ خشونت خانگی و عملکردهای شناختی در زنان قربانی خشونت. پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 11(2)، 21-1. https://doi.org/10.22059/japr.2020.298620.643456
قنبرپورگنجاری، م.، نوبخت، ه.، و خواجهپور، م. (1398). اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خود ناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه. رویش روانشناسی، 8(8)، 220-213. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.8.23.3
کدیور، پ. (1382). نقش باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی دانشآموزان دبیرستانی. نشریه علوم تربیتی و روانشناسی، 3(2)، 54-48. https://psychac.scu.ac.ir/article_17664.html
کدیور، پ. (1397). روانشناسی یادگیری (ویرایش سوم). تهران: انتشارات سمت.
کوشکی، ش.، حسینقلی، ف.، فرزاد، و.، و افتخارزاده، س. ف. (1397). الگوی ساختاری سازگاری تحصیلی در دانشآموزان نوجوان پسر بر اساس ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراکشده: نقش واسطهای راهبردهای خودتنظیمی. شناخت اجتماعی، 7(2)، 50-27. https://doi.org/10.30473/sc.2018.40066.2192
گل محمدیان، م.، رشیدی، ع.، و پروانه، آ. (1397). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجانی و خودکارآمدی دانشجویان دختر. روانشناسی تربیتی، 14(47)، 23-1. https://doi.org/10.22054/jep.2018.22533.1831
مرشدی، م.، داورنیا، ر.، زهراکار، ک.، محمودی، م.، و جلال شاکرمی، م. (1394). کارآیی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش فرسودگی زناشویی زوجها. پژوهش پرستاری، ۱۰(۴)، 87-76. http://ijnr.ir/article-1-1630-fa.html
مولوی، پ.، میکاییلی، ن.، رحیمی، ن.، و مهری، س. (1393). تأثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان دارای ترس اجتماعی. نشریه علوم پزشکی اردبیل، 14(4)، 423-412. http://jarums.arums.ac.ir/article-1-745-fa.html
مهردوست، ز.، نشاطدوست، ح.، و عابدی، ا. (1392). بررسی اثربخشی پذیرش و تعهد درمانی بر کاهش توجه مترکز بر خود و خودکارآمدی اجتماعی دانشجویان. روشها و مدلهای روانشناختی، 11(30)، 82- 67. https://www.sid.ir/paper/227588/fa
ویسانی، م.، لواسانی، غ.، و اژهای، ج. (1391). نقش اهداف پیشرفت، انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار: آزمون مدلی علی. روانشناسی، 16(2)، 160-142. https://www.sid.ir/paper/471393/fa
Refrences Abolghasemi, A., & Baigi, P. (2011). Comparison the efficacy of trainings of cognitive-behavior and emotion regulation skills on self-efficacy and academic adjustment of students with test anxiety. Educational Psychology, 7(22), 21-42. https://doi.org/10.22054/jep.2012.6055 (In Persian) Afshari, A. (2018). Comparing the effectiveness of acceptance and commitment-based therapy and mindfulness-based therapy on women's resilience. Psychiatric Nursing, 6(4), 11-18. http://ijpn.ir/article-1-1106-fa.html (In Persian) Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A metra-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-37. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2009.11.004 Amiri, F., Viskarami, H. A., & Sepahvandi, M. A. (2019). Effectiveness of mindfulness therapy on anxiety and emotion regulation of first-grade high school gifted students. Empowering Exceptional Children, 10(2), 137-148. https://doi.org/10.22034/ceciranj.2019.95954 (In Persian) Arabatzoudis, T., Rehm, I. C., Nedeljkovic, M., & Moulding, R. (2017). Emotionregulation in individuals with and without trichotillomania. Journal ofObsessive-Compulsive and Related Disorders, 12(3), 87-94. http://dx.doi.org/10.1016/j.jocrd.2017.01.003 Arabzadeh, M. (2018). The role of self-interpretation and academic excitement in predicting the academic adjustment of medical students. Research in Medical Science Education, 11(2), 53-44. http://dx.doi.org/10.29252/rme.11.2.44 (In Persian) Ariatabar, L., Khoeini, F., & Asadzadeh, H. (2021). The effectiveness of training focused on the regulation of pekrun emotion on the emotions of achievement and self-regulated academic of students. Journal of Psychological Science, 20(104), 1363-1381. https://doi.org/10.52547/JPS.20.104.1363 (In Persian) Ashrafzadeh, Sh., and Pourabrahimi, F. (2016). The effectiveness of education based on commitment and acceptance on social anxiety and social adjustment of male students in Kerman. Educational Journal, 13(53), 1-16. https://sanad.iau.ir/Journal/educ/Article/939515/FullText (In Persian) Bachem, R., & Casey, P. (2018). Adjustment disorder: A diagnosis whose time has come. Journal of Affective Disorders, 227, 243-253. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.10.034 Baker, R. W., & Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 31(2), 179-189. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.2.179 Bedel, E. F. (2016). Exploring academic motivation, academic self-efficacy and attitudes toward teaching in pre-service early childhood education teachers. Journal of Education and Training Studies, 4(1), 142-149. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v4i1.561 Benita, M., Levkovitz, L., & Roth, G. (2017). Integrative emotion regulation predicts adolescents' prosocial behavior through the mediation of empathy. Learning and Instruction, 50(3), 14-20. http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.11.004 Brans, K., Koval, P., Verduyn, P., Lim, Y. L., & Kuppens, P. (2013). The regulation of negative and positive affect in daily life. Emotion, 13(5), 926-939. https://doi.org/10.1037/a0032400 Chiodelli, R., Mello, L. T., Jesus, S. N., & Andretta, I. (2018). Effects of a brief mindfulness-based intervention on emotional regulation and levels of mindfulness in senior students. Psicologia: Reflexão e Crítica, 31(1), 21. https://doi.org/10.1186/s41155-018-0099-7 Chiu, Y. L, & Tsai, C. C (2014). The role of social factor and internet self-efficacy in nurses' web-based continuous learning. Educational Today, 34(3), 446-450. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.04.013 Delavar, A. (2011). Research method in psychology and educational sciences. Tehran: Edition Publications. (In Persian) Dosti, P., Gudari, G., & Ebrahimi, M. A. (2017). Guide to group therapy based on acceptance and commitment therapy (first edition). Tehran: Aminnagar Publications. (In Persian) Engen, H. G., & Anderson, M. C. (2018). Memory control: A Fundamental mechanism of emotion regulation. Trends in Cognitive Sciences, 22(11), 982-995. https://doi.org/10.1016/j.tics.2018.07.015 Falehkar, A., Afqil, M., Zahidzadeh, F., Amani, A., & Askari, M. (2020). The effect of treatment based on acceptance and commitment on emotional regulation and coping strategies of patients with generalized anxiety disorder. Child Mental Health, 6(4), 253-265. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.6.4.23 (In Persian) Feeney, T. K., & Hayes, S. (2016). Acceptance and commitment therapy. In book: The Wiley Handbook of Positive Clinical Psychology (pp. 445-459). New York: Wiley. https://psycnet.apa.org/doi/10.1002/9781118468197.ch29 Folke F, Parling T, & Melin L. (2012). Acceptance and commitment therapy for depression: A preliminary randomized clinical trialfor unemployed on long-term sick leave. Cognitive and Behavioral Practice, 19(4), 583-594. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.cbpra.2012.01.002 Forman, E. M., & Herbert, J. D. (2008). New directions in cognitive behavior therapy: Acceptance based therapies, chapter to appear. In w. o’donohue, je. fisher, (Eds), cognitive behavior therapy: Applying empirically supported treatments in your practice (2nd ed., Vol. 63; p. 263-265). Hoboken, NJ: Wiley. Ghalandarzadeh, Z. & Pournaghash tehrani, S. S. (2020). The mediating role of psychological distress, reappraisal emotion-regulation strategy and suppression emotion-regulation strategy in the relationship between domestic violence and cognitive functions in female victims of violence. Journal of Applied Psychological Research, 11(2), 1-21. https://doi.org/10.22059/japr.2020.298620.643456 (In Persian) Ghanbarpoorganjari M, Nobakht H, & khajepoor M. (2019). The effectiveness of group-based acceptance and commitment therapy in reducing academic self-handicapping among male high school students. Rooyesh, 8(8), 213-220. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.8.23.3 (In Persian) Ghasemzadeh Nasaji, S., Peyvastehgar, M., Hosseinian, S., Moutabi, F., & Banihashemi, S. (2010). Effectiveness of cognitive-behavioral intervention on coping responses and cognitive emotion regulation strategies in women. International Journal of Behavioral Sciences, 4(1), 35-43. https://www.behavsci.ir/article_67665.html (In Persian) Godbee, M., & Kangas, M. (2022). Focusing on the self in context as an emotion regulatory strategy: an evaluation of the “self-as-context” component of ACT compared to cognitive reappraisal in managing stress. Anxiety, Stress, & Coping, 35(5), 557-573. https://doi.org/10.1080/10615806.2021.1985472 Goetz, T., Nett, U. E., Martiny, S. E., Hall, N. C., Pekrun, R., Dettmers, S., & Trautwein, U. (2012). Students' emotions during homework: Structures, self-concept antecedents, and achievement outcomes. Learning and Individual Differences, 22(2), 225-234. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.lindif.2011.04.006 Golmahammadian, M., Rashidi, A., & Parvaneh, A. (2018). Effectiveness of training based on acceptance and commitment on cognitive emotion regulation and beliefs efficacy in the female students. Educational Psychology, 14(47), 1-23. https://doi.org/10.22054/jep.2018.22533.1831 (In Persian) Gong, X., & Paulson, S. E. (2017). Effect of family affective environment onindividuals' emotion regulation. Personality and Individual Differences, 117(3), 144-149. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.05.047 Gouveia, V. V., Moura, H. M. de, Vasconcelos de Oliveira, I. C., Ribeiro, M. G. C., Rezende, A. T., & de Sampaio Brito, T. R. (2018). Emotional Regulation Questionnaire (ERQ): Evidence of construct validity and internal consistency. Psico-USF, 23(3), 461–471. https://doi.org/10.1590/1413-82712018230306 Grégoire, S., Lachance, L., Bouffard, T., & Dionne, F. (2018). The use of acceptance and commitment therapy to promote mental health and school engagement in university students: A multisite randomized controlled trial. Behavior Therapy, 49(3), 360-372. https://doi.org/10.1016/j.beth.2017.10.003 Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differencesin two emotion regulation processes: Implications foraffect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348-362. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.85.2.348 Guenole, F., Speranza, M., Louis, J., Fourneret, P., Revol, O., & Baleyte, J. (2015). Wechsler profiles inreferred children with intellectual giftedness: Associations with trait-anxiety, emotional dysregulation, and heterogeneity of Piaget-likereasoning processes. European Journal of Paediatric Neurology, 19(4), 402-410. https://doi.org/10.1016/j.ejpn.2015.03.006 Halliburton, A. E., & Cooper, L. D. (2015). Applications and adaptations of acceptance and commitment therapy (ACT) for adolescents. Journal of Contextual Behavioral Science, 4(1), 1-11. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.jcbs.2015.01.002 Hasani, J. (2013). Assessment of the reliability and validity of the Persian version of Emotion Regulation Process Strategies Questionnaire. Quarterly of Educational Measurement, 4(14), 111-146. https://jem.atu.ac.ir/article_89.html?lang=en (In Persian) Hayes, S. C., & Strosahl, K. D. (Eds.). (2004). A practical guide to acceptance and commitment therapy. Boston, MA: Springer Science & Business Media. https://a.co/d/4vNufZ7 Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour Research and Therapy, 44(1), 1-25. https://doi.org/10.1016/j.brat.2005.06.006 Hayes, S. C., Pistorello, J., & Levin, M. E. (2012). Acceptance and commitment therapy as a unified model of behaviorchange. The Counseling Psychologist, 40(7), 976-1002. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0011000012460836 Hedman, E., Mortberg, E., Hesser, H., Clark, D.M., Lekander, M., Andersson, E., & Ljotsson, B. (2013). Mediators in psychological treatment of social anxietydisorder: Individual cognitive therapy compared to cognitive behavioral grouptherapy. Behavior Research and Therapy, 51(10), 696-705. https://doi.org/10.1016/j.brat.2013.07.006 Hilt, L., Hanson, J., & Pollak, S.D. (2011). Emotion dysregulation. In B. Brown and M. Prinstein (Eds.), Encyclopedia of adolescence, 3, 160-169, Academic Press. http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-373951-3.00112-5 Hosseingholi, F., Kooshki, S., Farzad, V., & Eftekharzadeh, S. F. (2018). Modeling of academic adjustment in boy students based on causal relationships of personality traits & perceived social support with mediating self-regulated learning. Social Cognition, 7(2), 27-50. https://doi.org/10.30473/sc.2018.40066.2192 (In Persian) Kadivar, P. (2003). The role of self-efficacy beliefs, self- regulation and intelligence in schlool performance among secondary school first grade students. Psychological Achievements, 10(2), 1-12. https://psychac.scu.ac.ir/article_17664.html (In Persian) Kadivar, P. (2018). Psychology of learning (3rd ed.). Tehran: Samit Publications. (In Persian) Katzelnick, D. J., Kobak, K. A., DeLeire, T., Henk, H. J., Greist, J. H., & Davidson, J. (2015). Impact of generalized social anxiety disorder in managed care. American Journal of Psychiatry, 158(12), 87-96. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.158.12.1999 Khanjarkhani, M. & Abbasi, M. (2017). The moderating role of mindfulness on the relationship between stress and academic adjustment in college student. Journal of Educational Psychology Studies, 14(28), 83-104. https://doi.org/10.22111/jeps.2017.3594 (In Persian) Khodayari Fard, M., Shokohi Yekta, M., and Ghobari Bonab, B. (2000). Preparation of Religious Attitude Scale of students. Journal of Psychology, 4(3), 285-268. https://ensani.ir/file/download/article/20120506105615-9161-37.pdf (In Persian) Klimusová, H., Burešová, I., & Bartošová, K. (2015). Academic aspirations of primary school students in the context of parenting styles. Recent Advances on Education and Educational Technologies, 15, 20-23. https://www.inase.org/library/2015/barcelona/bypaper/EDU/EDU-02.pdf Krafft, J., Haeger, J. A., & Levin, M. E. (2019). Comparing cognitive fusion and cognitive reappraisal as predictors of college student mental health. Cognitive Behaviour Therapy, 48(3), 241-252. https://doi.org/10.1080/16506073.2018.1513556 Liran, B. H., & Miller, P. (2017). The role of psychological capital in academic adjustment among university students. Journal of Happiness Studies, 20, 51-65. https://doi.org/10.1007/s10902-017-9933-3 Machu, E., & Morysova, D. (2016). Analysis of the emotion of fear in gifted children and its use inteaching practice. Procedia - Social and BehavioralSciences, 217, 222-228. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.071 Mehrdost, Z., Neshatdoost, H., and Abedi, A. (2013). Investigating the effectiveness of acceptance and commitment therapy on reducing self-focused attention and social self-efficacy of students. Psychological Methods and Models, 11(30), 67-82. https://sid.ir/paper/227588/en (In Persian) Michaeli Manee, F., Asghari, B., & Abkhiz, S. (2024). Evaluation of the psychometric properties of student adaptation to College Questionnaire among Iranian freshmen. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 18(1). https://doi.org/10.5812/ijpbs-138945 Molvi, P., Mikaili, N., Rahimi, N., and Mehri, S. (2014). The effect of education based on acceptance and commitment on reducing anxiety and depression of students with social fear. Ardabil Journal of Medical Sciences, 14(4), 412-423. http://jarums.arums.ac.ir/article-1-745-fa.html (In Persian) Morshedi, M., Davarniya, R., Zahrakar, K., Mahmudi, M., & Shakarami M. (2016). The effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on reducing couple burnout of couples. Iranian Journal of Nursing Research, 10(4), 76-87. http://ijnr.ir/article-1-1630-en.html (In Persian) Mu, G. M., Hu, Y., & Wang, Y. (2017). Building resilience of students withdisabilities in China: The role of inclusive education teachers. Teaching and Teacher Education, 67(3), 125-134. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.004 Muto, T., & Hayes, S. (2011). The effectiveness of acceptance and commitment therapy bibliotherapy for enhancing the psychological health of japanese college students living abroad. Behavior therapy, 42(2), 323-35. https://doi.org/10.1016/j.beth.2010.08.009 Parker, J. D. A., Saklofske, D. H., & Keefer, K. V. (2016). Giftedness and academicsuccess in college and university: Why emotional intelligence matters. Gifted Education International, 3(2), 183-194. https://doi.org/10.1177/0261429416668872 Pollock, N. C., McCabe, G. A., Southard, A. C., & Zeigler-Hill, V. (2016). Pathological personality traits and emotion regulation difficulties. Personality and Individual Differences, 95, 168-177. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.paid.2016.02.049 Poorseyed, S. M. & Khormaei, F. (2019). The effect of personality characteristics and perceived social support on gratitude with the mediation of academic stress and self efficacy. Positive Psychology Research, 4(4), 25-44. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.24764248.1397.4.4.4.5 (In Persian) eesazadegan, A., jenaabadi, H., & saadatmand, S. (2010). The relationship between cognitive emotion regulation strategies, emotional creativity, academic performance and mental health in students. Journal of Educational Psychology Studies, 7(12), 71-92. https://doi.org/10.22111/jeps.2010.717 (In Persian) Pots, W. T., Fledderus, M., Meulenbeek, P. A., Ten Klooster, P. M., Schreurs, K. M., & Bohlmeijer, E. T. (2016). Acceptance and commitment therapy as a web-based intervention for depressive symptoms: Randomised controlled trial. The British Journal of Psychiatry;208(1), 69-77. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.114.146068 Rezaei, A., & Ghaffari, M. (2011). Examining the practice of religious beliefs and self-efficacy in predicting the amount and type of perceived stress in students. Behavioral Science Research, 9(4), 278-269. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17352029.1390.9.4.6.9 (In Persian) Rezapour Mirsaleh, Y., Ahmadi Ardakani, & M. Shiri, Z. (2018). Effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on academic performance of veteran's children. Iranian Journal of War and Public Health, 10(1), 33-39. http://dx.doi.org/10.29252/ijwph.10.1.33 (In Persian) Rohi, R., Soltani, A., Zainaldini, Z., & Razavi Nematolahi, V. Q. (2018). Effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on increasing self-compassion, and distress tolerance in students with social anxiety disorder. Disability Studies, 8(63), 1-7. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222840.1397.8.0.52.7 (In Persian) Saeedzadeh, M., Mohammadi, Y., & Asadi, F. (2018). The role of metacognitive beliefs and self-efficacy in students' academic progress. Yazd Center for Studies and Development of Medical Sciences Education, 13(2), 140-149. https://jmed.ssu.ac.ir/article-1-881-fa.pdf (In Persian) Salami, S. O., & Ogundokun, M. O. (2009). Emotional intelligence and selfefficacy as predictors of academic performance. Perspectives in Education, 25(3), 175-185. http://repository.ui.edu.ng/handle/123456789/2896?mode=full Sandoz, E. K., Kellum, K. K., & Wilson, K. G. (2017). Feasibility and preliminary effectiveness of acceptance andcommitment training for academic success of at-risk college students from low income families. Journal of Contextual Behavioral Science, 6(1), 71-79. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.jcbs.2017.01.001 Sarai, A. A., Mohammadipour, M., & Jajermi, M. (2018). The role of motivational beliefs on academic performance by mediating types of orientation in Farhangian University students. Sociology of Education, 10(1), 134-146. https://www.iase-jrn.ir/article_43723.html (In Persian) Scent, C. L., & Boes, S. R. (2014). Acceptance and commitment training: a brief intervention to reduce procrastination among college students. Journal of College Student Psychotherapy, 28(2), 144-156. https://doi.org/10.1080/87568225.2014.883887 Schwarzer, R. & Jerusalem, M. (1995). Generalized Self-Efficacy scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston (Eds.), Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs (pp. 35-37). Windsor, UK: NFER-NELSON. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1772402 Shamradalu, P., & Saif, D. A. (2017). Predicting emotional, social and academic adaptation of gifted students based on self-efficacy dimensions. Psychological Studies and Educational Sciences (Nagareh Institute of Higher Education), 35, 37-50. https://civilica.com/doc/1501619/ (In Persian) Sharifpour, A. (2016). Predicting the academic motivation of female high school students based on the amount of illogical and compromising beliefs of mothers. Studies in Psychology and Educational Sciences, 3(2), 73-80. http://noo.rs/gCBjQ (In Persian) Szczygieł, D., Buczny, J., & Bazińska, R. (2012). Emotion regulation and emotional information processing: The moderating effect of emotional awareness. Personality and Individual Differences, 52(3), 433-437. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.paid.2011.11.005 Szekely, R. D., & Miu, A. C. (2015). Incidental emotions in moral dilemmas: the influence of emotion regulation. Cognition and Emotion, 29(1), 64-75. https://doi.org/10.1080/02699931.2014.895300 Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and a motivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003-1019. http://dx.doi.org/10.1177/0013164492052004025 Visani, M., Lavasani, G., & Ejei, J. (2012). The role of achievement goals, academic motivation and learning strategies on statistics anxiety: A causal model test. Psychology, 16(2), 142-160. https://www.sid.ir/paper/471393/fa (In Persian) Wu, C., Liu, Y., & Zhang, J. (2021). Interaction between negative emotion regulation strategy, voice emotion and gender. In: Shin, C. S., Di Bucchianico, G., Fukuda, S., Ghim, Y. G., Montagna, G., Carvalho, C. (eds). Advances in industrial design. AHFE 2021. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 260. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80829-7_94 Yoo, H. C., Miller, M. J., & Yip, P. (2015). Validation of the internalization of the model minority myth measure (IM-4) and its link to academic performance and psychological adjustment among Asian American adolescents. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 21(2), 237-246. https://doi.org/10.1037/a0037648 Zangi Abadi, M., Sadeghi, M., & Ghadampour, E. (2019). Effect of training of self-regulation strategies on academic self-efficacy and academic adjustment of maladaptive high school students. Journal of Research in Educational Systems, 13(44), 71-87. https://doi.org/10.22034/jiera.2019.85986 (In Persian) Zare Shahi, A., Akhot, A. M., & Nazimi Ardakani, b. (2015). The role of the motivation of students' academic progress in the education system. The First National Conference on Education Innovations in Iran's Educational System, March 5, 2015, Islamic Azad University, Ardakan Branch, Ardakan. https://civilica.com/doc/646538/ (In Persian) Zins, J. E., Weissberg, R. P. Wang, M. C., & Walberg, H. J. (Ed.). (2004). Building academic success on social and emotional learning: Whatdoes the research says? Ny: Teacher College Press. https://psycnet.apa.org/record/2004-21939-000 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 139 |