
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,877 |
تعداد مقالات | 74,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,824,750 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,229,105 |
نسبت دین و انسان در اندیشهی جوزایا رویس: تحلیلی بر نظریهی "جامعهی وفاداران" | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 22، شماره 2، تیر 1404، صفحه 95-108 اصل مقاله (580.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2025.390967.1006107 | ||
نویسنده | ||
علی فتحی* | ||
گروه فلسفه و کلام، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مسئلهی نسبت دین و انسان از مباحث بنیادین در فلسفه، جامعهشناسی و الهیات است که با تحولات فکری و اجتماعی همواره دستخوش تحولاتی بوده است. در دوران مدرن و به طور خاص در غرب، رشد عقلگرایی، سکولاریسم و فردگرایی، منجر به طرح پرسشهای مهمی در حوزة دین شده است. در این میان، جوزایا رویس، فیلسوف ایدهآلیست آمریکایی، با ارائهی نظریهی «جامعهی وفاداران» کوشیده است تا چارچوب نوینی برای تبیین پیوند دین، اجتماع و هویت انسانی ارائه دهد. او دین را نه صرفاً مجموعهای از باورهای متافیزیکی، بلکه تعهدی اخلاقی و اجتماعی به یک اجتماع معنوی میداند که در آن، وفاداری به ارزشهای متعالی و خیر جمعی، جوهرهی دینداری را تشکیل میدهد. این جستار، با اتخاذ روش تحلیل توصیفی-انتقادی، نظریهی رویس را در نسبت با چالشهای معنویت در جهان معاصر مورد نظر و تأمل قرار داده است. یافتهها نشان میدهد که علیرغم تأکید رویس بر نقش دین در تقویت انسجام اجتماعی، نظریهی او با نقدهای مهمی مواجه است؛ از جمله ابهام در تعریف جامعهی وفاداران، نادیده گرفتن ابعاد وحیانی و عرفانی دین، و امکان سوءاستفادهی ایدئولوژیک از مفهوم وفاداری. مقایسهی آرای رویس با سنت فلسفی اسلامی نشان میدهد که برخلاف رویکرد او که دین را عمدتاً نظامی اجتماعی-اخلاقی تلقی میکند، در اندیشهی اسلامی ایمان به وحی و حقیقت متعالی، بنیان دینداری را تشکیل میدهد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که نظریهی جامعهی وفاداران، با پذیرش ابعاد معرفتی و وحیانی دین، میتواند بهمثابه امکانی برای بازاندیشی جایگاه دین در جهان مدرن قلمداد شود. این نوشته، نشان میدهد که دین، باوجود چالشهای ناشی از مدرنیته، همچنان نقش مهمی در معنابخشی به حیات انسان معاصر ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
دین؛ جوسیا رویس؛ هویت دینی؛ جامعهی وفاداران؛ وفاداری | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
ابنسینا (۱۴۰۴ق). الشفاء. بیروت: دارالفکر.
فارابی (۱۳۸۹). آراء اهل المدینة الفاضله. تهران: حکمت.
The Holy Quran
Al-Farabi (2010). Ara Ahl al-Madinat al-Fadila (The Opinions of the People of the Virtuous City). Tehran: Hekmat. (in Arabic)
Alston, W. P. (1991). Perceiving God: The epistemology of religious experience. Cornell University Press.
Asad, T. (1993). Genealogies of Religion: Discipline and Reasons of Power in Christianity and Islam. Johns Hopkins University Press.
Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Polity Press.
Bellah, R. N. (1967). Civil Religion in America. Journal of the American Academy of Arts and Sciences, 96(1), 1–21.
Bellah, R. N. (1985). Habits of the Heart: Individualism and Commitment in American Life. University of California Press.
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1967). The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. Anchor Books.
Berger, P. (1967). The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion. Doubleday.
Berger, P. (1999). The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics. Wm. B. Eerdmans Publishing.
Brickman, J. (2019). The Ethics of Belief in Royce’s Philosophy of Religion. Cambridge University Press.
Campbell, H., & Tsuria, R. (2017). Digital Religion: Understanding Religious Practice in Digital Media. Routledge.
Durkheim, É. (1912/1995). The Elementary Forms of Religious Life (K. Fields, Trans.). Free Press.
Eliade, M. (1959). The sacred and the profane: The nature of religion. Harcourt, Brace & World.
Foucault, M. (1984). The Foucault Reader (P. Rabinow, Ed.). Pantheon Books.
Fuller, R. (2001). Spiritual but Not Religious: Understanding Unchurched America. Oxford University Press.
Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures: Selected essays. Basic Books.
Habermas, J. (2008). Between Naturalism and Religion: Philosophical Essays. Polity Press.
Hick, J. (2004). An Interpretation of Religion: Human Responses to the Transcendent. Yale University Press.
Ibn Sina (Avicenna) (1984). Al-Shifa (The Healing). Beirut: Dar al-Fikr. (in Arabic)
James, W. (1985). The varieties of religious experience: A study in human nature (M. E. Marty, Ed.). Harvard University Press.
McCarthy, F. (2012). Loyalty and the Moral Imagination: A Study of Josiah Royce’s Ethics. Oxford University Press.
Oppenheimer, F. (2016). Loyalty and Community in Josiah Royce’s Religious Thought. Oxford University Press.
Ricoeur, P. (1995). Figuring the Sacred: Religion, Narrative, and Imagination. Fortress Press.
Roof, W. C. (1999). Spiritual Marketplace: Baby Boomers and the Remaking of American Religion. Princeton University Press.
Rorty, R. (1998). Truth and Progress: Philosophical Papers Volume 3. Cambridge University Press.
Royce, J. (1908). The Philosophy of Loyalty. Harvard University Press.
Royce, J. (1912). The Sources of Religious Insight. Charles Scribner’s Sons.
Royce, J. (1913). The Problem of Christianity. Macmillan.
Royce, J. (1916). The Hope of the Great Community. Macmillan.
Smith, C. (2003). Moral, believing animals: Human personhood and culture. Oxford University Press
Taylor, C. (2007). A Secular Age. Harvard University Press.
Tillich, P. (1957). Dynamics of faith. Harper & Row
Weber, M. (1922/2013). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (T. Parsons, Trans.). Routledge.
Wuthnow, R. (1998). After Heaven: Spirituality in America Since the 1950s. University of California Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 179 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 164 |