
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,876,446 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,235,492 |
بررسی ملی ـ فرهنگی نماد اورنیتونیمها در زبانهای روسی و فارسی؛ دستمایهی واکاوی تاریخی و جهانبینی مردمان ایران و روسیه | ||
پژوهشهای زبانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jolr.2025.385782.666904 | ||
نویسندگان | ||
سوینج مهدیخانلی* 1؛ صدیقه خزایی2 | ||
1هیات علمی گروه زبان روسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان | ||
2مدرس زبان روسی گروه زبان روسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
آگاهی از مفهوم نمادها که ریشه در جنبهی فرهنگشناسی زبان دارد در هنگام یادگیری زبان از اهمیت ویژهای برخوردار است. به همین دلیل در فرآیند آموزش زبان خارجی لازم است که دست اندرکاران این حوزه خود را مکلف بدانند تا علاوه بر تقویت جنبههای دستوری زبان، شناخت فرهنگ زبان مورد یادگیری را نیز ارزشمند شمرده و موضوعات فرهنگی و ادبی دربردارندهی نماد و نمادشناسی را نیز در محتوای آموزشی بگنجانند. بدین ترتیب، نمادها به عنوان بخشی از فرهنگ در محتوای آموزشی گنجانده شده و در نهایت به فهم صحیح متون ملی و فرهنگی میانجامد. با در نظر گرفتن اهمیت جنبههای فرهنگ شناسی در آموزش زبانهای خارجی و نگاهی به ادبیات و فرهنگ عامه در مییابیم که نمادها و نماد شناسی در فرآیند آموزش از اهمیت ویژهای برخوردار است، چرا که هنگام یادگیری زبان خارجی و ادبیات آن کشور لازم است تا خواننده از معانی نهفته در دل نمادها آگاهی داشته باشد. اورنیتونیمها یکی از حوزههای نمادشناسی در فرهنگ عامه، ادبیات و شعر هر ملت است که تا کنون در زبانهای روسی و فارسی هیچ پژوهش مقایسهای در این خصوص انجام نشده است. نویسندگان این تحقیق با استفاده از روش گردآوری کتابخانهای و همچنین روش تحلیل دادههای پرسشنامه و با هدف دستیابی به تفاوتها و شباهتهای نماد پرندگان در زبانهای نامبرده، ضمن طرح پرسشنامهای به منظور سنجش میزان آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی زبان روسی از نماد اورنیتونیمها، به بررسی موضوع پرداخته و پس از بررسی مقایسهای و تحلیل دادههای پرشسنامه با تبیین شباهتها و تفاوتهای نمادشناسی پرندگان در زبانهای روسی و فارسی به دانشجویان و مترجمان زبان روسی کمک میکنند تا در هنگام ترجمهی متون فرهنگی و ادبی به درستی مفهوم نماد پرندگان را به مخاطب منتقل کنند. بنابراین، با توجه به اهمیت موضوع لازم است که آشنایی با مفهوم نمادها در محتوای آموزشی دروسی مانند «اصطلاحات و ضربالمثلهای روسی»، «تأثیرات فرهنگی ـ ادبی ایران بر روسیه»، «ترجمه متون» و «کشورشناسی» مقطع کارشناسی آموزش زبان روسی گنجانده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اورنیتونیم؛ زبان روسی؛ زبان فارسی؛ فرهنگ شناسی؛ نماد شناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 171 |