
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,877 |
تعداد مقالات | 74,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,824,628 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,229,004 |
گوستینگ در روابط دوستانۀ نوجوانان: یک مطالعۀ پدیدارشناختی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 3، مهر 1404، صفحه 89-106 اصل مقاله (725.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.386452.645086 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه یوسفی1؛ عباس جواهری* 2؛ سمیه شاهمرادی1 | ||
1گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر در استفاده از گوستینگ در روابط دوستانۀ نوجوانان بود. این پژوهش به روش کیفی و به شیوۀ پدیدارشناختی بهمنظور رسیدن به درک و فهمی عمیق از دیدگاه مشارکتکنندگان صورت گرفت. میدان پژوهش را همۀ نوجوانان دختر ۱۸-۱۶ سالۀ شهر تهران که در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. درنهایت از طریق نمونهگیری هدفمند با درنظرگرفتن اصل اشباع، ۲۰ دختر نوجوان در پژوهش شرکت کردند. بهمنظور جمعآوری داده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شد و پس از تجزیه و تحلیل دادهها به روش هفتمرحلهای کلایزی، نتایج در قالب دو مضمون اصلی (عوامل روانی-هیجانی و عوامل شناختی-عملکردی)، چهار مضمون فرعی (ضعف در مهارتهای ارتباطی، نیازها، ترس و نگرانیها و داشتن باورهای ناکارآمد) و ۱۷ مفهوم اولیه طبقهبندی شدند. براساس یافتهها میتوان گفت نوجوانان بهدلیل ضعفهای شخصیتی و تلاش در جهت اجتناب و کاهش پیامدهای منفی پایان رابطه، از گوستینگ برای بهاتمامرساندن روابط خود استفاده میکنند. براساس نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود متخصصان سلامت روان در حوزۀ نوجوان، بهویژه مشاوران مدارس، به برنامهریزی و اقدام در جهت کاهش استفاده از گوستینگ در پایاندادن به روابط دوستانه، با هدف بهبود روابط اجتماعی و سلامت روان نوجوانان اقدام کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
دورۀ نوجوانی؛ دوستی؛ روابط دوستانه؛ گوستینگ؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
بشارت، م. (۱۳۹۵). ساخت و درستیآزمایی مقیاس استحکام من: یک مطالعۀ مقدماتی. علوم روانشناختی، 15(60)، ۴67-۴45. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1395.15.60.2.0
References Alsarrani, A., Hunter, R. F., Dunne, L., & Garcia, L. (2022). Association between friendship quality and subjective wellbeing among adolescents: A systematic review. BMC Public Health, 22, 2420. https://doi.org/10.1186/s12889-022-14776-4 Baxter, L. A. (1982). Strategies for ending relationships: Two studies. Western Journal of Communication (includes Communication Reports), 46(3), 223-241. https://doi.org/10.1080/10570318209374082 Besharat, M. (2017). Development and validation of ego strength scale: A preliminary study. Journal of Psychological Science, 15(60), 445-467. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1395.15.60.2.0 (In Persian) Bilgin, M., Şahin, İ., & Togay, A. (2020). Social media addiction in adolescents and parent-adolescent relationship. Education & Science, 45(202), 263-281. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.8202 Bosse, T., Pontier, M., & Treur, J. (2010). A computational model based on Gross’ emotion regulation theory. Cognitive Systems Research, 11(3), 211-230. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2009.10.001 Brown, B. B., & Larson, J. (2009). Peer relationships in adolescence. In R. M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology: Contextual influences on adolescent development (3rd ed., pp. 74–103). John Wiley & Sons, Inc... https://doi.org/10.1002/9780470479193.adlpsy002004 Carr, A. (2012). Family therapy: Concepts, process and practice (3th ed). John Wiley & Sons. https://psycnet.apa.org/record/2013-05080-000 Chen, Q., Song, Y., Huang, Y., & Li, C. (2023). The interactive effects of family violence and peer support on adolescent depressive symptoms: The mediating role of cognitive vulnerabilities. Journal of Affective Disorders, 323, 524-533. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.11.080 Corey, G. (2013). Theory and practice of counseling and psychotherapy (9th ed). Cengage Learning. Google Scholar Crabtree, B. F., & Miller, W. L. (2022). Doing qualitative research (3rd ed). Sage publications. https://books.google.com/books/about/Doing_Qualitative_Research.html?id=MEd2AwAAQBAJ Crain, W. (2010). Theories of development: Concepts and applications (6th ed.). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315662473/theories-development-william-crain De Castro, A. (2018). Introduction to Giorgi's existential phenomenological research method. Revista Pesquisa Qualitativa, 6(11), 136-144. https://doi.org/10.33361/RPQ.2018.v.6.n.11.228 Delios, M. S., Kehoe, C. E., & Pizarro-Campagna, E. (2023). The role peer responses to adolescent expression of emotions plays in their emotion regulation: A systematic literature review. Mental Health & Prevention, 32, 200299. https://doi.org/10.1016/j.mhp.2023.200299 Freedman, G., Williams, K. D., & Beer, J. S. (2016). Softening the blow of social exclusion: The responsive theory of social exclusion. Frontiers in Psychology, 7, 01570. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01570 Glasser, W. (1999). Choice Theory: A New Psychology of Personal Freedom (1st ed). Harper Perennial. https://psycnet.apa.org/record/1999-02074-000 Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation (1th ed). Sage Publications, Inc. https://psycnet.apa.org/record/1989-98594-000 Herd, T., & Kim-Spoon, J. (2021). A systematic review of associations between adverse peer experiences and emotion regulation in adolescence. Clinical Child and Family Psychology Review, 24(1), 141-163. https://doi.org/10.1007/s10567-020-00337-x Khattar, V., Upadhyay, S., & Navarro, R. (2023). Young adults’ perception of breadcrumbing victimization in dating relationships. Societies, 13(2), 41. https://doi.org/10.3390/soc13020041 Koessler, R. B., Kohut, T., & Campbell, L. (2019). When your boo becomes a ghost: The association between breakup strategy and breakup role in experiences of relationship dissolution. Collabra: Psychology, 5(1), 29. https://doi.org/10.1525/collabra.230 LeFebvre, L. E., Allen, M., Rasner, R. D., Garstad, S., Wilms, A., & Parrish, C. (2019). Ghosting in emerging adults’ romantic relationships: The digital dissolution disappearance strategy. Imagination, Cognition and Personality, 39(2), 125-150. https://doi.org/10.1177/0276236618820519 Navarro, R., Larrañaga, E., Yubero, S., & Víllora, B. (2020). Psychological correlates of ghosting and breadcrumbing experiences: A preliminary study among adults. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(3), 1116. https://doi.org/10.3390/ijerph17031116 Nelsen, J., & Lott, L. (2012). Positive discipline for teenagers: Empowering your teens and yourself Tthrough kind and firm parenting (3th ed). Harmony. Nesi, J., Choukas-Bradley, S., & Prinstein, M. J. (2018). Transformation of adolescent peer relations in the social media context: Part 2—application to peer group processes and future directions for research. Clinical Child and Family Psychology Review, 21, 295-319. https://doi.org/10.1007/s10567-018-0262-9 Öztürk, N., & Sumbas, E. (2023). How do adolescent friendships end and how do adolescents experience and interpret this development? Kastamonu Education Journal, 31(1), 12-21. https://doi.org/10.24106/kefdergi.1243309 Pancani, L., Aureli, N., & Riva, P. (2022). Relationship dissolution strategies: Comparing the psychological consequences of ghosting, orbiting, and rejection. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 16(2), Article 9. https://doi.org/10.5817/CP2022-2-9 Pancani, L., Mazzoni, D., Aureli, N., & Riva, P. (2021). Ghosting and orbiting: An analysis of victims’ experiences. Journal of Social and Personal Relationships, 38(7), 1987-2007. https://doi.org/10.1177/02654075211000417 Patton, M. Q. (2003). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed). Sage. https://people.ucsc.edu/~ktellez/Patton2003.pdf Timmermans, E., Hermans, A. M., & Opree, S. J. (2021). Gone with the wind: Exploring mobile daters’ ghosting experiences. Journal of Social and Personal Relationships, 38(2), 783-801. https://doi.org/10.1177/0265407520970287 Twohig, M. P., Levin, M. E., & Ong, C. W. (2020). ACT in steps: A transdiagnostic manual for learning acceptance and commitment therapy (1st ed). Oxford University Press, USA. http://dx.doi.org/10.1093/med-psych/9780190629922.001.0001 Wu, K., & Bamishigbin, O. (2023). When silence speaks louder than words: Exploring the experiences and attitudes of ghosters. Personal Relationships, 30(4), 1358-1382. https://doi.org/10.1111/pere.12518 Yearwood, K., Vliegen, N., Chau, C., Corveleyn, J., & Luyten, P. (2019). When do peers matter? The moderating role of peer support in the relationship between environmental adversity, complex trauma, and adolescent psychopathology in socially disadvantaged adolescents. Journal of Adolescence, 72(1), 14-22. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2019.02.001 Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide (1st ed). Guilford Press. https://psycnet.apa.org/record/2003-00629-000 Zimmer-Gembeck, M. J., Nesdale, D., Webb, H. J., Khatibi, M., & Downey, G. (2016). A longitudinal rejection sensitivity model of depression and aggression: Unique roles of anxiety, anger, blame, withdrawal and retribution. Journal of Abnormal Child Psychology, 44, 1291-1307. https://doi.org/10.1007/s10802-016-0127-y | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 488 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |