
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,876,161 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,235,281 |
گسست فرهنگی و موسیقی در میان نسل دوم مهاجرین افغانستانی در ایران | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 30، شماره 3، مهر 1404، صفحه 59-70 اصل مقاله (464.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.384853.615962 | ||
نویسندگان | ||
مریم نخعی1؛ کیوان آقامحسنی* 2 | ||
1کارشناس ارشد اتنوموزیکولوژی،گروه موسیقی، دانشکده معماری و هنر،دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
2استادیار اتنوموزیکولوژی، گروه موسیقی، دانشکده معماری و هنر،دانشگاه گیلان ، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
پرسش اصلی این پژوهش به تأثیر ژانرهای مختلف موسیقی در برساخت هویت مهاجران افغانستانی مقیم ایران میپردازد. این پژوهش با رویکرد کیفی، به بررسی نقش موسیقی در هویتیابی نسل دوم مهاجران افغانستانی ساکن ایران میپردازد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر گردآوری دادهها از طریق منابع کتابخانهای، کار میدانی و مصاحبههای عمقی است. گردآوری دادههای میدانی به شیوه نمونهگیری گلولهبرفی و از طریق برقراری ارتباط با هنرمندان و موسیقیدانان افغان فعال در ایران انجام شده؛ مشاهده مشارکتی در محیط دیاسپورایی و مصاحبه با اعضای گروههای موسیقی همچون گروه رپ «قلم» و گروه راک «اریکین» شکل گرفته است. جامعه مورد مطالعه، نسل دوم و سوم مهاجران افغانستانی متولد یا بزرگشده ایران هستند که اغلب تجربه مستقیم مهاجرت نداشته اما با مسائل هویتی و فرهنگی پیچیده مواجهاند. یافتهها نشان میدهد نسل نخست مهاجران با تأکید بر موسیقی فولکلور سعی در حفظ هویت سنتی خود دارند، درحالیکه نسل دوم با تکیه بر ژانرهای جهانی نظیر پاپ، راک و رپ هویت ترکیبی و متمایز خود را شکل میدهند. برای نسل دوم، موسیقی تبدیل به ابزاری جهت بیان مقاومت، خودابرازگری و جستجوی جایگاه اجتماعی شده است. همچنین، میل به مهاجرت به کشورهای ثالث و عدم تعلق کامل به جامعه میزبان بهوضوح در نگرش و آثار موسیقایی آنها دیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
دیاسپورا؛ موسیقی مهاجران افغانستانی؛ نسل دوم مهاجران افغانستانی؛ هویت فرهنگی | ||
مراجع | ||
سعیدی، سعیده. (۱۴۰۱). زندگی در پاورقی: تجربه زیستهی اتباع افغانستانی در نهاد آموزش ایران. تهران: موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی. عصر ایران. (1397، 27 مرداد). گروه راک افغان اریکین در ایران؛ لذت شنیدن موسیقی در کارگاه نجاری. https://www.asriran.com/fa/news/627349/
فراهانی، هوشنگ. (۱۳۹۵). موسیقی اقوام مهاجر رومانو در روستای قشلاق شهریار و روستای زرگر قزوین [پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته اتنوموزیکولوژی، دانشگاه هنر]. تهران.
فرازمند، پرنگ. (۱۳۹۸). موسیقی مهاجران کُرد ایرانی مقیم سوئد: روند فرهنگپذیری کُردهای ایرانی مقیم سوئد و تأثیر موسیقی آنها بر موسیقی کُردهای ساکن ایران [پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته اتنوموزیکولوژی، دانشگاه هنر]. تهران...
کشانی، محمدجواد و بشیر، حسن. (۱۳۹۸). ارتباطات میانفرهنگی افغانهای مقیم ایران با ایرانیان بر پایه نظریه همفرهنگی. مطالعات میانفرهنگی، ۱۴(۴۱)، ۹-۳۰. https://dorl.net/dor/20.1001.1.17358663.1398.14.41.1.5
لطفآبادی، محسن. (۱۳۹۲). بازخوانی نظری مفهوم هویت. خردنامه، ۱۰، ۵۳-۶۶. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/922179/
مددی، عبدالوهاب. (۱۳۹۰). سرگذشت موسیقی معاصر افغانستان (۱۲۴۲ تا ۱۳۷۰ ه.ش). تهران: نشر عرفان.
مریام، آلن. (۱۳۹۶). انسانشناسی موسیقی (مریم قرسو، مترجم). تهران: نشر ماهور. (چاپ اثر اصلی ۱۹۶۴)
مایرز، هلن. (۱۳۸۲). کار میدانی (فردیس فیضبخش، مترجم). فصلنامه ماهور، ۲۰، ۱۰۳-۱۳۲. (چاپ اثر اصلی ۱۹۹۲) https://www.magiran.com/volume/5815
نوری، حسن. (کارگردان و تهیه کننده). 1398. تارهای ممنوعه [فیلم مستند]. 71 دقیقه.
Appadurai, A. (1996). Modernity at large: Cultural dimensions of globalization. Minneapolis, MN: University of Minnesota PressBaily, J. (2006). War, exile, and the music of Afghanistan. London, UK: Routledge. Asr-e Iran. (2018, August 18). Afghan rock band Erican in Iran; the pleasure of listening to music in a carpentry workshop [Gorooh-e rak-e afghan Erican dar Iran; lezzat-e shenidan-e musiqqi dar kargah-e najjari]. https://www.asriran.com/fa/news/627349/ Cook, N. (1998). Music: A very short introduction. Oxford, UK: Oxford University Press. Farahani, H. (2016). The music of Romani migrant communities in Qeshlaq Shahriyar and Zargar Villages, Qazvin [Musiqi-ye Aqvam-e Mohajer-e Romani dar Roostaye Qeshlaq-e Shahriyar va Roostaye Zargar Qazvin] [Master’s thesis, Department of Ethnomusicology, University of Art Tehran]. Tehran. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9987ac7934556ecd235189c4ca197154 (In Persian) Farazmand, P. (2019). The music of Iranian Kurdish migrants in Sweden: The process of acculturation and the influence of their music on the Kurds living in Iran [Musiqi-ye Mohajeran-e Kord-e Irani Moghime Sued: Ravand-e Farhangpaziri va Ta’sir-e Musiqi-ye Anan bar Musiqi Kordhaye Saken Iran] [Master’s thesis, Department of Ethnomusicology, University of Art Tehran]. Tehran. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/bcb92be786be9e01752d8172bab83441(In Persian) Folkestad, G. (2002). National identity and music. In D. J. Hargreaves, D. Miell, & R. A. R. MacDonald (Eds.), Handbook of musical identities (pp. 151–162). Oxford, UK: Oxford University Press. Keshani, M. J., & Bashir, H. (2019). Intercultural communication of Afghans residing in Iran with Iranians based on co-cultural theory [Ertabat-e Mian-Farhangi-ye Afghanhaye Moghim-e Iran ba Iranian bar Mabna-ye Nazariye-ye Ham-Farhangi]. Intercultural Studies, 14(41), 9–30. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/922179 (In Persian) Lotfabadi, M. (2013). A theoretical reading of the concept of identity [Bazkhani-ye Nazari-ye Mafhom-e Hoviyat]. Kheradnameh, 10, 53–66. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/922179/ (In Persian) Guoqing, Ma. (2012). Globalization: Production of culture and cultural identity — Ethnic group, local society and transnational cultural circle. In D. Zhenglai (Ed.), Globalization and localization: The Chinese perspective (pp. 205–224). Singapore: World Scientific. (In Persian) Madadi, A. (2011). The story of contemporary music of Afghanistan (1863–1991) [Sargozasht-e Musiqi Mo‘aser-e Afghanistan (1242 ta 1370 H.S.)]. Tehran, Iran: Erfan Publishing. (In Persian) Merriam, A. (2017). Anthropology of Music [Ensanshenasi-ye Musiqi] (M. Ghasrou, Trans.). Tehran, Iran: Mahour Publishing. (Orginal work published 1964) (In Persian) Myers, H. (2003). Fieldwork [Kar-e Meydani] (F. Feyz-Bakhsh, Trans.). Mahour Quarterly Journal, 20, 103–132. https://www.magiran.com/volume/5815 (Orginal work published 1992) (In Persian) Nouri, H. (Director & Producer). (2019). Tarhā-ye mamnūʿeh [Forbidden Strings] [Documentary film]. 71 min. Rice, T. (2017). Reflection on music and identity in ethnomusicology. In T. Rice (Ed.), Modeling ethnomusicology (pp. 139–160). Oxford, UK: Oxford University Press. Saeedi, S. (2022). Life in the margins: The lived experience of Afghan nationals in Iran’s educational institution [Zendegi dar Pavaraghi: Tajrobeh-e Ziste-ye Atba’ Afghanistan dar Nahad-e Amoozesh-e Iran]. Tehran, Iran: Institute for Cultural and Social Studies. (In Persian) Stokes, M. (1994). Ethnicity, identity and music: The musical construction of place. Oxford, UK: Berg. Tomlinson, J. (2012). Globalization and cultural identity. In G. Ritzer (Ed.), Encyclopedia of globalization (Vol. 1, pp. 269–277). Malden, MA: Wiley-Blackwell. Toynbee, J., & Dueck, B. (2011). Migrating music. London, UK: Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 232 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 171 |